Airbusin A330neo-koneperheen uusin jäsen 250-paikkainen A330-800 (MSN1888) valmistui maalauslinjastolta. Koneen ensimmäinen koelento on suunniteltu vuoden 2018 puoliväliin. A330-800-version toistaiseksi ainoa asiakas on Hawaii Airlines, joka tilasi koneet vuonna 2014. Airbus A330-800 -koneen maksimi lentoonlähtöpaino on 242 tonnia ja koneen kantama on 7500 merimailia. Koneesta vahvistettiin marraskuussa 2017 kehitettävän myös ns. pitkän kantaman ULR-versio, jonka MTOW on 251 tonnia. Sen kantama on 8150 merimailia. A330-800:n odotetaan korvaavan erityisesti A330-200 -koneita. Niitä lentää maailmalla yli 600 koneen verran. Kommonaliteetti suuremman A330-900 -koneen kanssa on 99 prosenttia. Se mahdollistaa tehokkaan toiminnan tuotantolinjoilla mutta myös operaattoreiden käytössä, kun lentäjät voivat lentää A330, A330neo ja A350XWB -koneita samalla tyyppikelpuutuksella. Koneissa on sama perusrunko, Rolls-Royce Trent 7000 - moottorit ja miehistöjen kelpuutukset. A330neo-koneissa on A350 XWB-koneiden tapaiset kaartuvat wingletit. Siivenkärkiväli on niiden kasvattamana 64 metriä. A330-800 -version toistaiseksi ainoa asiakas Hawaii Airlines suunnittelee käyttävänsä koneita suorilla noin 15-tuntisilla lennoilla Havaijilta Eurooppaan. Airbus on saanut A330-koneista kaikkiaan yli 1700 tilausta. Toimitettuja koneita on jo lähes 1400 ja niillä on lennetty lähes miljoona lentoa. Tilauksia uusista A330neo -koneista on 220 ja niistä kuusi on pienintä A330-800 -versiota ja 214 A330-900 -koneita. Lue myös:
|
|||