Airbus on aloittanut uusimman valmistusstandardin mukaisten Airbus A350 XWB -koneiden toimitukset asiakkailleen. Uuden vuoden 2022 valmistustandardin mukaisesti valmistetut A350-koneet ovat toteutettujen kehitysratkaisuiden myötä 1,2 tonnia aiempaa kevyempiä. Vuodesta 2014 lähtien toimitettuja A350-koneita on luovutettu asiakkaille nyt jo 500 kappaletta. Iberia vastaanotti 30. syyskuuta 2022 ensimmäisenä lentoyhtiönä uuden vuoden 2022 tuotantostandardin mukaisen Airbus A350-900 -laajarunkokoneen (EC-NXD). Kyseessä on samalla myös 500:s valmistunut A350 XWB -kone. Tämä Iberialle toimitettu A350-koneyksilö sisältää useita optimoituja rakenteita sekä matkustamoparannuksia. Painosäästöä uusilla ratkaisuilla on saavutettu 1,2 tonnia edelliseen tuotantostandardiin verrattuna. A350-ohjelman edetessä konetyyppiä on onnistuttu keventämään jo useita kertoja aiemminkin eri kehitysaskelien myötä. Ensimmäisinä valmistuneet koneyksiköt ovat siis jo useita tonneja painavampia ja voivat siten kuljettaa uusia koneyksilöitä vähemmän hyötykuormaa. Airbus on saavuttanut A350-900 ja A350-1000 -laajarunkokoneissa 1,2 tonnin painosäästön optioimalla rakenteita sekä käyttämällä kehittyneitä materiaaleja, jotka kattavat jo yli 70 prosenttia lentokoneen rakenteista. Uusilla matkustamoratkaisuilla Airbus on saanut puristettua lentokoneen runkoon 3-luokkaisessa matkustamoratkaisussa huimat 30 lisäistuinpaikkaa. Lisäpenkkimäärä on saavutettu vaikka ulkomitat ovat pysyneet entisellään. Aiempaa ohuemmat matkustamon sisärakenteet ovat tuoneet 10 sentin tilansäästöt leveyssuunnassa käsinojien tasalle ja etu- sekä takarungon rakenteita muuttamalla matkustamon sisäpituus on kasvanut 76,2 senttiä. Tarjolla on siis jo 3-4-3 matkustamoversio eli kymmenen istuinta vierekkäin turistiluokassa. Toistaiseksi tällaista versiota ei ole vielä toimitettu asiakkaille. Uusi tuotantostandardi mahdollistaa operaattoreille entistä suuremmat tuotot ja paremman joustavuuden sekä tilavamman matkustamon. Uusien A350-koneiden suurin lentoonlähtöpaino eli MTOW nousee muutoksessa kolme tonnia, joka mahdollistaa yli 8000 merimailin eli noin 14 800 kilometrin pituiset lennot entistä suuremmalla hyötykuormalla. Suurin tarjottu reittipituus on 9700 merimailia eli noin 18 000 kilometriä. A350-900 -koneen uusi suurin mahdollinen MTOW on 283 tonnia ja A350-1000 koneella 319 tonnia. Airbus A350 XWB -koneita on käytössä 39 lentoyhtiöllä, jotka lentävät niillä yli 900 reitillä ympäri maailmaa. Finnairin laivastossa on nykyisin jo 17 A350-900 -konetta ja tulossa on vielä kaksi koneyksilöä lisää. Airbusin mukaan A350-koneilla lentänyt jo noin 225 miljoonaa matkustajaa. Airbusin tilauskirjassa on nykyisin yli 400 A350-900, -1000 ja -F -rahtikonetta.
|
|||