Airbus on saanut Euroopan lentoturvallisuusviranomaiselta EASA:lta tyyppihyväksynnän uuden sukupolven A350-900 -laajarunkokoneelle. Tyyppihyväksyntä saatiin vain noin 14 kuukauden mittaisen koelentojakson päätteeksi Jokaisen uuden konetyypin on saatava viranomaishyväksyntä ennen koneen luovutusta lentoyhtiölle. Ensimmäisenä eurooppalaisviranomaiselta saatiin tyyppihyväksyntä A350-900 -koneelle ja Rolls-Royce Trent XWB -moottoreille. "A350-900 -koneen tyyppihyväksyntä EASA:lta on erinomainen saavutus Airbusilta ja sen yhteistyökumppaneilta, jotka ovat vastanneet suunnittelusta, kokoonpanosta ja tyyppihyväksynnästä tämän uuden sukupolven konetyypin osalta. A350-900 on nyt valmis lentämään pesästään ja tarjoamaan nautintoja lentoyhtiöille ja matkustajille", iloitsi Airbusin toimitusjohtaja Fabrice Brégier. “A350 XWB:n tuotanto-ohjelma on sekin ollut innovatiivinen ja kunnianhimoinen. Tavoitteena on tuoda täysin valmis lentokone markkinoille. Viiden testikoneen laivasto vei sertifioinnin läpi ajallaan laaditun budjetin mukaisesti. Myös laatu oli suunnitellulla tasolla”, jatkoi Bregier. "Toimimme erittäin kehittyneen lentokoneen kanssa. Airbus ja EASA ovat oppineet kokemusten kautta ja kehittäneet käytännönläheiset työskentelytavat onnistuneeseet tyyppihyväksyntäprosessiin. Toivotan A350-ohjelmalle pitkää ja turvallista matkaa sen elinkaaren aikana", toivotti EASA:n johtaja Patrick Ky. A350-900 -kone on ensimmäinen Airbusin täysin uusi lentokone, jolle EASA antoi tyyppihyväksyntänsä. Hakemus uuden lentokoneen tyyppihyväksynnästä jätettiin jo vuonna 2007. Tyyppihyväksyntäohjelman aikana EASA piti 16 teknistä paneelia, joka koostui 40 insinööristä ja koelentäjistä kattaen ohjelman rakenteista, avioniikasta, matkustamon turvallisuudesta aina koelentoihin saakka. EASA:n koelentoryhmä oli mukana yli 250 koelentotunnin aikana. Viranomainen vastaanotti tyyppihyväksyntää varten lähes 700 dokumenttia. Kaikkiaan EASA:n henkilökunta ja eurooppalaisasiantuntijat käyttivät yli 60 000 työtuntia A350-900 -koneen tyyppihyväksyntään tähdänneeseen projektiin. A350-900-koneelle on nyt hyväksytty kaksi eri varianttia (000 ja 001) joista toisen maksimi lentoonlähtöpaino (MTOW) on 268 tonnia ja toisen 275 tonnia. Laskupainot (MLW) ovat vastaavasti 205 tonnia ja 207 tonnia. Rahtia kone voi kuljettaa eturuumassaan 22 000 kg, takana 19 000 kg ja bulkissa 3468 kg. Polttoainetankkien tilavuus on 140 978 litraa (käytettävissä oleva polttoaine) ja vastaavasti 110 665 kg. RR Trent XWB-84 -moottoreiden osalta on hyväksytty lentoonlähtötyöntövoimaksi 375,4 kN ja jatkuvaksi maksimityöntövoimaksi 317,6 kN. Airbus odottaa koneelle alkuvaiheessa myös 180 minuutin ETOPS-hyväksyntää. Se ei kuitenkaan tullut voimaan vielä tyyppihyväksynnän myötä. Varauloskäynneistä riippuen koneen evakuointikapasiteetti on jopa 440 matkustajaa. Yhdysvaltain ilmailuviranomaisen FAA:n hyväksyntää A350-900 -koneelle odotetaan myös lähiaikoina. Suurempi A350-1000 käy läpi oman tyyppihyväksyntäprosessin ja koneen on määrä olla valmis vuoden 2017 aikana. Eurooppalaisvalmistaja lensi koelentoja viidellä A350 XWB -koneella kaikkiaan yli 2600 lentotunnin verran. Ensilento tapahtui Toulousessa 16. kesäkuuta 2013. A350-900 -matkustajakone voi kuljettaa 315 matkustajaa yli 14 500 kilometrin (7750 nm) päähän. Airbus on saanut konetyypistä toukokuun 2014 loppuun mennessä 750 tilausta 39 asiakkaalta Koneen turvallisuutta ja lentokelpoisuutta seuraavat jatkossa Airbus ja EASA. Ensimmäinen kone MSN6 on määrä luovuttaa Qatar Airwaysille vuoden 2014 loppuun mennessä. Euroopan ensimmäinen lentoyhtiökäyttöön tuleva koneyksilö MSN18 liittyy Finnairin laivastoon syyskuussa 2015. Finnair on tilannut kaikkiaan 11 A350 XWB-konetta joiden lisäksi sillä on optiot kahdeksaan lisäkoneeseen. Lue myös artikkelit: Raportti: uuden A350 XWB:n ensimmäinen matkustajalento Pyreneiden yllä Airbusin erikoistehtävä: Viiden A350XWB-koneen muodostelmalento (video)
|
|||