Airbus huutokauppaa A380 superjumbon osia - tarjolle tulee lähes 500 osakokonaisuutta

Emirates_A380_1Airbus järjestää kesäkuussa 2022 huutokaupan, jossa ilmailuharrastajilla on mahdollisuus saada omakseen legendaarisen matkustuskokemuksen tarjonneen Airbus A380 -koneen osia. Kierrätyshankkeessa on tällä kertaa luvassa aarteita, joiden kauppahinta käytetään mm. humanitääristen hankkeiden tukemiseen.

Koronaviruspandemia taittoi lopulta kaksikantisten nelimoottoristen A380-koneiden tulevaisuuden näkymät entistä synkemmiksi ja yhä useampi koneyksilö vaikuttaa päätyvän kierrätyshankkeen kohteeksi. Ensimmäinen A380 purettiin jo vuonna 2019. Kierrätettävistä lentokoneista tulee silloin tällöin tarjolle erilaisia jalostettuja muistoesineitä, mutta nyt tarjolle tulee varsinaisia osakokonaisuuksia.

"Kyseessä on täysi kierrätyshanke, mutta valikoitu määrä lentokoneen osia otetaan sivuun huutokauppaa varten", sanoi Airbusin lentokoneiden leasing-toiminnoista ja rahoituksesta vastaava apulaisjohtaja Paul Meijers.

Normaalisti lentokoneen kierrätyshankkeessa noin 90 prosenttia koko koneesta päätyy uudelleenkäytettäväksi. Nyt kierrätyshankkeessa talteen otettiin hyviksi katsotut osat ja ne annetaan huutokaupattavaksi Airbus Foundationille.

Labarbe Auction Housen meklari Marc Labarbe kauppaa A380-koneen osat huutokaupassa 23.-25. kesäkuuta 2022. Tilaisuus järjestetään paikallisesti Ranskassa, mutta myös maailmanlaajuisena verkkotilaisuutena.

Tarkoituksena on antaa harrastajille mahdollisuus ostaa pala historiaa. Huutokaupattavat osat on valittu niin teknologisen kiinnostuksen kuin esteettisyyden perusteella. Tarjolla on kaikkiaan lähes 500 osaa tai osakokonaisuutta. Mukana on mm. lamppuja, tankoja, portaita, tarjoiluvaunuja, käsijohteita, istuimia sekä ohjaamon hätäpoistumisköysi. Lopullinen osakatalogi tulee tarjolle maaliskuun 2022 puolivälin jälkeen.

Lähes kaikki huutokaupattavat osat tulevat Emiratesin entisestä A380-koneesta (A6-EDB, MSN 13), jonka lentokoneiden säilytykseen ja kierrätyshankkeisiin erikoistunut Tarmac Aerosave purki vuonna 2021. Muut osat kuten business-luokan istuimet tulevat toisesta Tarmac Aerosaven purkamasta koneyksilöstä.

Huutokaupan tuotot käytetään Airbus Foundationin kautta  humanitäärisiin hankkeisiin ympäri maailmaa. Osa tuotoista lahjoitetaan myös ilmailuperintöä vaalivalle AIRitagelle.

Vuodesta 2005 lähtien Airbus A380-koneita valmistettiin kaikkiaan 251 kappaletta. Tuotanto päättyi vuonna 2021 ja viimeinen koneyksilö (MSN272) toimitettiin Emirates Airlinesille joulukuussa 2021.

A380_TLS_2016_2Tulevan huutokaupan kohteena oleva koneyksilö lensi ensilentonsa 2. huhtikuuta 2008 ja otettiin kaupalliseen käyttöön 23. lokakuuta 2008.

Tämä rekisteritunnuksella A6-EDB oli Emiratesin laivaston toinen A380 -kone. Sen matkustamossa oli kolmessa luokassa kaikkiaan 489 matkustajaistuinta. Tämä koneyksilö vietti elinkaarensa aikana taivaalla yhteensä reilut viisi vuotta. Emiratesin käytöstä se poistui helmikuussa 2020 ja viimeinen lento Tarmac Aerosavelle Tarbesiin toteutettiin lokakuussa 2020.

Kyseisen Airbusin huutokauppahankkeen lisäksi ainakin Emirates myy osia myös ensimmäisenä käyttöön ottamastaan A380-koneestaan (A6-EDA, MSN11), jonka se kierrätti Dubaissa Falcon Aircraft Recyclingin kanssa. Emirates vastaanotti tämän koneyksilön 28. heinäkuuta 2008 ja viimeisen kaupallisen lentonsa se lensi 8. maaliskuuta 2020. Lentoja rungolle kertyi noin 12 vuoden aikana kaikkiaan 6319, joiden aikana se vieraili 62 eri lentoasemalla.

Osa tästä koneesta myytiin erilaisina erikoishuonekaluina ja osina jo Dubain vuoden 2021 ilmailunäyttelyn aikana. Tuolloin tarjolla oli mm. seinälle ripustettava matkustamon ikkunakehys, päälaskutelineen vanteesta tehty kahvipöytä ja polttoainepaneelista tehty kello. Luvassa on vielä kuitenkin laajalti muutakin ilmailumemorabiliaa, jotka tulevat myyntiin arviolta maalis-huhtikuussa 2022.

A380_3tails_1Koronaviruspandemian aikana useat lentoyhtiöt siirsivät A380 -koneensa pitkäaikaissäilytykseen ja niiden tulevaisuus vaikutti hyvinkin epävarmalta. Polttoainetehokkaammat kaksimoottorikoneet ajoivat A380 superjumbon ohi, mutta silti osa lentoyhtiöistä on palauttanut tämän legendaarisen lentokonetyypin takaisin liikenneohjelmaansa.

Niitä lentää edelleen ainakin maailman suurimman A380-operaattorin eli Emiratesin laivastossa sekä myös Singapore Airlinesin, Qatar Airwaysin, Qantasin ja pian myös British Airwaysin väreissä.

Näiden Love at First Flight -sloganista tunnettujen A380 superjumbojen odotetaan edelleen lentävän useilla reiteillä ympäri maailmaa vielä vuosikymmenten ajan. Kierrätyshankkeiden lisäksi yksi A380 -runko nähtäneen tulevaisuudessa hotellikäytössä Airbusin kotikaupungissa Toulousessa. MH

Lue myös: