Airbus kasvattaa vaiheittain A220- ja A320-koneiden tuotantoa - laajarunkotuotanto jatkuu supistettuna

A320_FAL_entranceAirbus hienosäätää lentokonetuotantoaan markkinaympäristön kysynnän mukaisesti ja tuotantotahti pysyy alhaisempana aiemmin arvioitua pidempään. Kapearunkoisten A220- ja A320-koneiden osalta Airbus kuitenkin kasvattaa valmistusmääriä vaiheittain.

Eurooppalaisvalmistaja Airbus joutui koronaviruspandemian seurauksena sopeuttamaan toimintojaan merkittävästi vuoden 2020 aikana.

Vaikutukset näkyivät myös lentokone-ohjelmien tuotantolinjojen toiminnassa, kun niiden osalta tuotantovauhtia supistettiin huhtikuusta 2020 lähtien. Tuolloiset supistukset tarkoittivat sitä, että A220-koneita on valmistettu kuukausittain neljä, A320-koneita 40, A330-koneita kaksi ja A350-koneita noin viiden koneen kuukausitahdilla.

Nyt tammikuussa 2021 Airbus ilmoitti pitävänsä tuotantomäärät alemmalla tasolla aiemmin suunniteltua pidempään, sillä markkinoilla ei tällä hetkellä ole tarvetta suurelle määrälle uusia koneita.
Airbus seuraa tarkasti markkinatilannetta ja säätää tuotantoaan kysynnän mukaisesti. Lentokonevalmistaja odottaa kaupallisten liikennelentokoneiden markkinoiden palaavan koronaviruspandemiaa edeltävälle tasolle vuosina 2023-2025.

Laajarunkoisten A330- ja A350-koneiden osalta tuotannon odotetaan pysyvän vakaana nykytasolla eli yhtiön lippulaivoja eli A350 XWB -koneita valmistuu jatkossakin kuukausittain viisi koneyksilöä ja A330-koneita valmistuu kuukausittain kolmen koneyksilön verran. Uusi päätös siirtää suunniteltua A350-tuotannon nostoa myöhempään ajankohtaan.

A320_eturunko_1Kapearunkoisten A220- ja A320-koneiden osalta tuotantomääriä sen sijaan kasvatetaan jo nyt vaiheittain.

A320-koneperheen koneita valmistetaan Ranskan Toulousessa, Kiinan Tianjinissa sekä Yhdysvaltain Alabaman Mobilen tuotantolinjoilla. Parhaimmillaan näiltä kolmelta tuotantolinjalta on valmistunut kuukausittain jopa 60 lentokonetta.

Nykyiseltä noin 40 koneen keskimääräiseltä kuukausituotantovauhdilta A320-koneiden tuotantomääriä nostetaan 43 koneeseen vuoden 2021 kolmannella neljänneksellä ja 45 koneeseen vuoden viimeisellä neljänneksellä.

Airbusin aiemman ns. ramp up -suunnitelman mukaan tuotantoa oli määrä nostaa 47 koneen kuukausivauhtiin jo heinäkuussa 2021.

Pienimmän A220-koneen osalta tuotantomäärä nostetaan nykyisestä neljästä koneesta viiteen koneeseen kuukaudessa vuoden 2021 ensimmäisen neljänneksen loppuun mennessä. Näitä aiemmin Bombardier C Series -nimellä tunnettuja koneita valmistetaan Kanadan Mirabelissä ja Yhdysvaltain Mobilessa.

Lue myös: