Airbus toi uudet litium-ioni -akut A350 XWB tuotantokoneisiin jo ennakoitua aiemmin. Onnistunut käyttöönotto uuden akkuteknologian osalta tehtiin jo joulukuussa 2015, kun ensimmäinen asiakkaalle luovutettu litium-ioni -akuilla varustettu A350 XWB -kone (MSN24) toimitettiin TAM Airlinesille.
Uudemman teknologian akuston käyttöönottoa siirrettiin Boeingin vastaavan järjestelmän mittavien käyttöönottovaikeuksien takia. A350 XWB -koneita toimitettiin aluksi vain perinteisillä akuilla varustettuna. Airbusin akkujärjestelmän rakenne on kuitenkin erilainen kuin Boeingin ongelmia kohdannut järjestelmä. Alkuperäiseen suunniteltuun rakenteeseen tehtiin muutoksia turvallisuuden maksimoimiseksi. Airbusin kaikkiaan reilut 2600 koelentotuntia käsittänyt A350-900 -koneen koelento-ohjelma lennettiin viidellä koelentokoneella. Niissä osassa käytettiin perinteisiä akkuja ja osassa uusia litium-akkuja sertifioinnin nopeuttamiseksi. Koelennoilla ei kohdattu minkäänlaisia ongelmia ja järjestelmä on turvallinen. Eurooppalaisvalmistajalle akut ja niiden latausjärjestelmän toimittaa Saft, joka on työstennellyt litium-ioni -akkujen parissa jo 1990-luvulta saakka. Airbusin kanssa yhtiö on tehnyt yhteistyötä vuodesta 1970 lähtien ja nykyisin se valmistaa akkuja kaikkiin Airbusin tuotannossa oleviin koneisiin. Huhtikuussa 2016 Airbus palkitsi Saftin Best Performer Award -palkinnollaan. Saft valmistaa A350-900 -koneiden akut Ranskan Bordeauxissa ja niiden valmistuksessa käytetään tiukinta DAL A -luokitusta (Design Assurance Level). Uudemman akkuteknologian käyttö tuo A350-900 -koneisiin painosäästöä yhteensä 25,2 kg verrattuna perinteisiin 40Ah kapasiteetin nikkeli-kadmium -akkuihin. Keveyden lisäksi säästöä saadaan huoltotoimissa, kOskar ne voidaan suorittaa akun ollessa paikallaan. Lisäksi uusien akkujen kapasiteetti on hieman suurempi. Kaikkiaan Airbusin A350 XWB:n avioniikkatilassa on neljä 45 Ah litium-ioni -akkua, joissa jokaisessa on 14 3,6V kennoa. Akut on pakattu vahvan suojakuoren sisään. Airbusin odotettiin ottavan uuden teknologian käyttöön tuotantolinjallaan alkuvuodesta 2016. Ensimmäisenä uusi akusto asennettiin kokoonpanossa kuitenkin jo ennen vuodenvaihdetta Qatarille toimitettavaan sarjatuotantokoneeseen (MSN21). Sitä seurasivat Finnairin laivastossa jo lentävä OH-LWD eli MSN22 ja vielä toimitusta odottava OH-LWE (MSN23). Ensimmäinen lentoyhtiölle toimitettu koneyksilö oli kuitenkin 17. joulukuuta TAM Airlinesille toimitettu A350-900 (MSN24). Aiemmin toimitettujen koneiden osalta akkujen vaihto voidaan suorittaa lentoyhtiöiden oman tekniikan toimesta. Airbusin mukaan ns. retrofit-asennuksia ei ole vielä aloitettu. Finnair kertoo, että se on suunnitellut vaihtavansa uudemmat akut alkupään tuotantokoneisiinsa eli LWA:n, LWB:n ja LWC:n osalta ns. C-huollossa. Kyseinen huolto tulee vastaan noin kahden vuoden operoinnin kohdalla. Lue myös:
|
|||