Suhoi Superjet nousi ensilennolle venäläisvalmisteisilla Aviadvigatel PD-8 -moottoreilla

SuperjetPD8_1Suhoi Superjet SSJ100 -matkustajakone lensi 17. maaliskuuta 2025 ensimmäistä kertaa siivissään venäläisvalmisteiset Aviadvigatel PD-8 -moottorit. venäjä on pakotteiden seurauksena pyrkinyt korvaamaan länsimaisia osia kotimaisissa lentokoneissa omilla ratkaisuillaan. Superjetin ensilento venäläisin moottorein on merkittävä askel maan omalle lentokonevalmistuskyvylle.

Suhoi Superjet -koelentokone on lentänyt Amurin Komsomolskissa 17. maaliskuuta 2025 kotimaisesti valmistetuilla Aviadvigatel PD-8 -moottoreilla varustettuna. Onnistunut ensilento käynnistää koelento-ohjelman, jonka avulla venäjä pyrkii laajentamaan kotimaisten lentokoneiden, lentokonemoottoreiden sekä avioniikan tuotantoa.

SuperjetPD8_2Superjetin koelento kesti noin 40 minuuttia, jonka aikana koelentokoneella noustiin 3000 metrin korkeuteen ja lennettiin suurimmillaan 500 km/h nopeudella. Rostecin mukaan koneen kapteeni ilmoitti laskeutumisen jälkeen koelennon onnistuneen. PD-8 -moottoreiden raportoitiin toimineen vakaasti eri tehoasetuksilla.

Koelentokone on vuonna 2018 valmistettu SSJ100 (95157), jossa on alunperin ollut varustettuna alkuperäisin venäläis-eurooppalaisin moottorein ja järjestelmin.

SuperjetPD8_3"PD-8 -moottorin koelennot on aloitettu. Tämä on tärkeä ja pitkään odotettu askel teknologisesti riippumattoman Superjetin tyyppihyväksymiseksi", sanoi Rostecin hallituksen puheenjohtaja Denis Manturov.

Kaksi seuraavaa PD-8 -moottoria on luvassa koelento-ohjelman käyttöön maaliskuussa 2025 ja huhtikuussa Superjetin koelento-ohjelmaan liittyy niiden myötä kokonaan venäläisratkaisuin valmistettu koneyksilö.

Hanketta toteutetaan yhteistyössä Jakovlevin ja United Aircraft Corporationin kanssa. Uudelleenmoottoroidulle Superjetille odotetaan tyyppihyväksyntää syksyn 2025 aikana.

Kaikkiaan koneessa korvataan noin 40 eri järjestelmää venäläisin ratkaisuin, sillä koneen moottoreiden ja avioniikan lisäksi länsimaista teknologiaa on käytetty mm. laskutelineissä, APU:ssa, lennonohjausjärjestelmässä, sähköjärjestelmässä, ilmastoinnnissa ja palonsammutusjärjestelmässä. Uudessa Superjetissa on myös uusi tuotantoa ja huoltoa yksinkertaistava kotimaista tuotantoa oleva runkorakenne.

SuperjetPD8_4Alkuperäinen Suhoi Superjet 100 -matkustajakone sai eurooppalaisen tyyppihyväksynnän EASA:lta vuonna 2012. Tämä alkuperäinen Suhoi Superjet toteutettiin yhteistyössä  Finmeccanica - Alenia Aermacchin kanssa ja koneessa oli venäläis-ranskalaiset PowerJet SaM146 -moottorit sekä Thalesin avioniikka. Sisustuksen on suunnitellut italialainen Pininfarina. Superjet on ainoa venäläisvalmisteinen lentokone, joka on koskaan lentänyt Finnairin reittilentoja (Lue uutisemme aiheesta: Finnair aloitti lennot Eurooppaan venäläiskoneella).

Superjetin lisäksi Aviadvigatel PD-8 -moottoreita aiotaan tulevaisuudessa käyttää myös Beriev Be-200 Altair -sammutuslentokoneissa.

Ensimmäinen kokonaan venäläisvalmisteinen kapearunkokone eli Irkut MC-21-310 lensi ensimmäisen kerran kokonaan venäläisvalmisteisilla osilla ja moottoreilla jo joulukuussa 2020.

 Lue myös: