Esittelylennolla ollut Sukhoi SuperJet 100 on kadonnut tutkasta Indonesiassa. Kone oli päivän toisella lennolla ja sen mukana oli 44 henkilöä. SuperJet nousi ilmaan Jakartasta ja sen oli myös tarkoitus palata sinne. Kyseessä oli kolmas koelento-ohjelmaan osallistuneista koneyksilöistä (97004). Noin 30 minuutin lennon jälkeen SuperJetin miehistö pyysi lennonjohdolta lupaa vähentää korkeutta 10 000 jalasta 6000 jalkaan. Tämä oli viimeinen radioyhteys koneeseen. Alueella, jolla kone lensi, on mm. yli 7000 jalkaan merenpinnasta kohoava Mount Salak -vuori. Kahdeksan koneessa mukana olleista on venäläisiä. Loput edustavat useita kansallisuuksia ja ovat konetyypistä kiinnostuneiden lentoyhtiöiden työntekijöitä. SuperJet oli kuusi maata käsittävällä Aasian markkinointikiertueella. Indonesia oli sen neljäs kohde. Koneen toiminta-aika on jo loppunut. ELT-hätälähettimen signaalia ei kuitenkaan ole vastaanotettu. Keneenkään mukana olleeseen ei ole saatu yhteyttä matkapuhelimella. Etsinnät on käynnistetty, mutta pimeys haittaa niitä. Onnettomuus vaikuttaa todennäköiseltä. Silti viranomaiset eivät vielä sulje pois kaapauksen mahdollisuutta. Sukhoi SuperJet on uusi venäläinen 75-95-paikkainen matkustajakone. Ensilentonsa se teki vuonna 2008. Ensimmäiset matkustajat se kuljetti huhtikuussa 2011. Eurooppalaisen tyyppihyväksynnän kone sai kuluvan vuoden helmikuussa. SuperJet on tarkoitettu korvaamaan entisen Neuvostoliiton valmistetta olevia vanhoja alueellisen liikenteen koneita. Se kilpailee Embraer 170 -sarjan kokoluokassa. SuperJetissä suunnittelussa on ollut mukana runsaasti länsimaisia laitevalmistajia, mm. Alenia, Honeywell, Messier Dowty ja SNECMA. Boeing konsultoi hanketta. T.T.
|
|||