Venäjän kapearunkokonetuotanto omavaraiseksi - PD-14-moottorein varustettu MC-21 ensilennolla

MC21_PD14_1Irkut MC-21-310 -matkustajakone on suorittanut ensilentonsa venäläisvalmisteisilla PD-14 -moottoreilla. Venäjä otti lennolla harppauksen kohti täyttä kansallista omavaraisuutta kapearunkokoneiden tuotannon osalta.

Venäläisvalmisteinen Irkut MC-21-310 suoritti ensilentonsa jo vuonna 2017, mutta nyt 15. joulukuuta 2020 konetyyppi lensi ensimmäisen kerran venäläisvalmisteisilla Aviadvigatel PD-14 -moottoreilla. Noin tunti ja 25 minuuttia kestänyt koelento suoritettiin Irkut Corporationin kotikentällä Irkutskissa.

Koelentäjät Vasily Sevastyanov ja Andrey Voropaev sekä koelentoinsinööri Alexander Solovyev suorittivat lennon aikana kokeita erilaisilla moottoriasetuksilla lentokoneen stabiilisuuden, ohjattavuuden ja järjestelmien toimivuuden suhteen. Lennon aikana koneella käytiin 3500 metrin korkeudessa ja lentonopeutta oli suurimmillaan 450 km/h.

MC21_PD14_3Nyt konetyypissä ensilennolla olleet PD-14 -moottorit ovat ensimmäiset kokonaan venäläisvalmisteiset siviililentokoneen suihkumoottorit sitten 1990-luvun.

Venäjän ilmailuviranomainen Rosaviatsia antoi PD-14 -moottoreille tyyppihyväksynnän vuonna 2018. Moottorityyppi täyttää AP-33, FAR-33, CS-E ja ETOPS -vaatimukset.

MC-21-300/310 on uuden sukupolven venäläsvalmisteinen kapearunkokone, jota kehittää UAC:hen kuuluva Irkut Corporation.

Kooltaan MC-21-300/310 on lähes samankokoinen kuin suosittu Airbus A321-kone. Pituutta MC-21:llä on 42,2 metriä, siipienkärkiväli on 35,9 metriä ja korkeutta on 11,5 metriä. Valmistajan mukaan siinä on luokkansa levein matkustamo, jonka leveys on 4,06 metriä.

Versiosta riippuen matkustajakapasiteetti on 163-221 matkustajaa, mutta suunnitelmissa on venyttää konetta jopa 250-paikkaiseksi. MC-21-koneen toimintamatka on jopa 6000 kilometriä.

MC21_PD14_2Kyseessä on harppaus kohti täyttä omavaraisuutta lentokonetuotannossa Venäjällä, sillä MC-21-300/310 -koneen runko, avioniikka ja moottori ovat nyt venäläisvalmisteisia.

Vastaavia lentokonehankkeita ovat nykypäivänä toteuttaneet vain Yhdysvallat ja Eurooppa. Muiden valmistajien matkustajalentokoneissa on käytössä suuremmissa määrin eurooppalaisia ja yhdysvaltalaisia järjestelmiä. Kiinan odotetaan kehittävän moottoriteknologiaa ja nousevan aikanaan samaan ryhmään.

Lue myös: