Jättimäinen Airbus A380 saavut break-even -pisteen. Nyt koneista saatu kassavirta on ensimmäistä kertaa ylittänyt tuotantokulut. Jättikoneen ensilennosta on kulunut aikaa jo yli 10 vuotta. Airbus kertoi kesäkuussa 2015 pääsevänsä pian omilleen A380-koneen kanssa. Tämä tapahtui odotusten mukaisesti vuoden 2015 aikana. Yhtiö valmisti vuoden aikana 27 A380-konetta. Vuoden 2016 aikana rajaa pyritään laskemaan 20 koneeseen. Aiemmin break-evenin oli kerrottu tapahtuvan koko tuotanto-ohjelman osalta 300-400 toimitetun koneen välillä. Kaikkiaan Airbus on saanut A380-koneista 317 tilausta ja koneita on toimitettu 179. Listahinnoilla uudesta ilmojen jättiläisestä pitäisi maksaa huimat 432,6 miljoonaan Yhdysvaltain dollaria. Airbus odotti saavansa lisätilauksia koneesta myös vuoden 2015 aikana. Huhujen mukaan seuraava jättikoneen tilaava asiakas olisi japanilainen All Nippon Airways (ANA). Uusia tilauksia nimeämättömiltä asiakkailta on Airbusin mukaan jo kolmesta koneesta. Airbus on viimeaikoina keskittynyt A380 -koneiden matkustamon tehokkuuden optimointiin tehdäkseen koneesta entistä houkuttelevamman. Tutkimusten mukaan koneella matkustaneet ovat olleet kokemukseensa erittäin tyytyväisiä. A380 nousee taivaalle tai laskeutuu joka kolmas minuutti ja sen lähtöluotettavuus on ollut erinomaiset 98,7 prosenttia. Matkustajia eurooppalaisvalmistajan koneilla on lentänyt jo yli 100 miljoonaa. Reittivalikoima on kasvanut jo sataan. Suurinta Airbus A380-laivastoa operoi Emirates Airlines, joka on tilannut kaikkiaan 90 jättikonetta. Yhtiö avasi joulukuussa 2015 Skandinavian ensimmäisen A380-reitin Kööpenhaminaan. Erittäin suurten matkustajakoneiden (VLA, Very Large Aircraft) markkinoilla on Airbusin A380-800-koneen lisäksi myös Boeing ja sen 747-8 intercontinental -kone. Lue myös: Laaja artikkelimme A380-koneista kesäkuulta 2015: Jättikoneilla edelleen mahdollisuuksia – Airbus pääsemässä omilleen A380:n kanssa
|
|||