Airbusin osuus erittäin suurten lentokoneiden markkinoista on yhtiön arvion mukaan jo 90 prosenttia. Markkinoista kilpailevat Airbusin A380 ja Boeing 747-8 Intercontinental. Eurooppalaisvalmistaja on saanut A380-koneesta 19 asiakkaalta jo 318 tilausta. Kaikkiaan koneita on toimitettu jo 142 ja niillä on lennetty yli1,5 miljoonaa lentotuntia noin 180 000 kaupallisella lennolla. Matkustajakokemuksen A380-koneesta on saanut jo yli 65 miljoonaa matkustajaa. Neljän minuutin välein A380-kone nousee tai laskee jollain 41 lentokentän verkostostaan, joka laajenee jatkuvasti. Konetyypin break-even eli voitolliseksi nousu osuu 300-400 koneen haarukkaan. Konetyyppiä ei ole vielä myyty kummallekaan Amerikan mantereelle, mutta tällaisenkin kaupan uskotaan vielä syntyvän. Konetyypin tuotantovauhti on nousemassa 30 koneeseen vuodessa. Boeingin uudistunut Jumbojetti 747-8 Intercontinental ei ole vielä saavuttanutvastaavaa suosiota. Valmistaja on saanut konetyypistä 120 tilausta ja niistä on toimitettu 75. Tilatuista koneista matkustajaversioita on 51 ja niitä on toimitettu Lufthansalle 15 ja kahdeksan VIP-versiota nimeämättömille asiakkaille. Boeing on joutunut jopa laskemaan konetyypin tuotantonopeutta. 747-8 -koneita valmistuu kuukausittain 1,5 koneen verran. Markkinaennusteiden mukaan erittäin suuria yli 400 paikkaisia matkustajakoneita tarvittaisiin Boeingin mukaan vuoteen 2033 mennessä 620 koneen verran. Markkinan arvo olisi amerikkalaisvalmistajan mukaan on noin 240 miljardia dollaria. Airbusin mukaan A380:n kaltaisten erittäin suurten koneiden markkinoilla tarvittaisiin vuoteen 2032 mennessä 1 334 matkustajakonetta, joiden arvo on 519 miljardia dollaria. Lue myös:
|
|||