Airbusin ja Boeingin yli satapaikkaisten kapearunkokoneiden tuotanto lähestyy yhteenlaskettuna jo 100 koneen kuukausivauhtia. Molempien valmistajien markkinaennusteet povaavat isoa kasvua kapearunkoisten markkinoille. Boeing ilmoitti viimeksi 2. lokakuuta nostavansa 737-koneidensa kuukausituotannon nykyisestä 42 koneesta jo 52 koneeseen vuoden 2018 aikana. Airbusin antaman tiedon mukaan tuotantovauhtia nostetaan nykyisestä 42 koneesta 46 koneeseen vuoden 2016 aikana. Tuotantonopeuksien nosto vaatii entistä parempaa ja luotettavampaa toimitusketjua alihankkijoilta loppukokoonpanolinjastoille. Yhteenlaskettuna koneita valmistuu nykyisin kuukausittain jo 84 kappaletta. Vuoden 2017 aikana Boeing nostaa tuotantonopeutta 47 koneeseen ja yhteismäärä nousee tuolloin jo 93:een koneeseen. Nyt tiedossa olevien tuotantovauhtien kasvatusten mukaan vuonna 2018 koneita valmistuisi kuukausittain yhteensä 98. Molempien valmistajien markkinaennusteet kertovat isosta kasvusta kapearunkoisten koneiden kysynnässä. Airbusin ennusteen mukaan uusia kapearunkoisia koneita tarvitaan vuoteen 2032 mennessä 22 000 kappaletta. Boeingin mukaan kapearunkoisten koneiden tarve on vielä suurempi ja seuraavan 20 vuoden aikana niitä tarvittaisiin 25 000 kappaletta. Airbusin arvion mukaan markkinoiden arvo olisi noin 2,1 biljoonaa dollaria ja Boeingin mukaan 2,56 biljoonaa dollaria. Kahden suurimman valmistajan lisäksi kapearunkoisten markkinoilla kilpailevat hieman yli 100-paikkaisilla tyypeillään myös Embraer tulevilla E2-koneillaan, Bombardier Cseries-koneillaan ja Comac C919-koneellaan. Muita 100-paikkaisten luokkaa lähestyviä konevalmistajia ovat mm. Sukhoi Superjetillään ja Mitsubishi MRJ-koneillaan. Lue myös uutisemme viimeisimmistä tuotantonopeuksien nostoista sekä molempien valmistajien markkinaennusteet seuraaviksi 20 vuodeksi:
|
|||