Airbusin A350-900 -koelentokone (MSN1, F-WXWB) on parhaillaan matkalla Toulousesta Rovaniemelle lennolla AIB359. Sen on määrä suorittaa Rovaniemellä mm. ROPS-järjestelmän (Runway Overrun Prevention System) koekäyttöjä luonnollisissa olosuhteissa. Innovatiivinen ROPS-järjestelmä auttaa vähentämään ulosajoja ja suistumisia kiitotieltä koneen laskeutuessa. Rovaniemellä järjestelmän toimivuutta validoidaan kontaminoidulla kiitotiellä, jossa on luonnonjäätä. Airbusin koelentäjät suorittavat Rovaniemellä useita lentoonlähtöjä ja laskuja. Kyseessä viimeisimmän ROPS-version sertifiointiin liittyvä koelentotoiminta. Tyyppihyväksyntää odotetaan myöhemmin kuluvan vuoden aikana. Airbus on käyttänyt Rovaniemen lentoasemaa ja Finavian palveluita aiemminkin koelentoihinsa. Joulukuussa 2015 Rovaniemellä vieraili Airbus A320neo -koelentokone. Tuolloin vierailun syyksi kerrottiin mm. tutustumisen lentoasemaympäristöön ja lentoyhtiömäiseen toimintaan. Finavia tekee kesällä 2016 Rovaniemen lentoasemalla mittavan kiitotieremontin, jonka myötä parannetaan suuren koneiden operaatioita mm kiitotielle johtavien rullausteiden osalta. Airbusin ROPS-järjestelmän tehtävänä on varmistaa pysähtyykö lentokone edessä olevalle kiitotielle. Se laskee tarvittavan laskumatkan ja vertaa tietoa realiaikaisesti laskeutumisen aikana todelliseen tilanteeseen. Järjestelmä huomioi kiitotien pinnanmuodon, kunnon, koneen painon, laskuasun, tuulen ja lämpötilan. Järjestelmä antaa ohjaajille tarvittaessa äänivaroituksen tukeakseen ohjaajia mahdollisessa ylösvetopäätöksessä sekä tehojen vähentämisessä ja jarrutuskeinoissa koneen pysäyttämiseksi kiitotielle. Kiitotieturvallisuutta parantava ROPS-järjestelmä on tarjolla kaikkiin Airbusin matkustajakoneisiin. Airbusin ROPS-järjestelmän ensimmäisen EASA:n hyväksyntä myönnettiin lokakuussa 2009 A380-koneisiin. Järjestelmä on mukana A350 XWB -koneiden peruskokoonpanossa ja tuli elokuussa 2013 saataville myös A320-koneisiin ja heinäkuussa 2015 A330-koneisiin. Lue myös:
|
|||