Airbusin Fly Your Ideas -ideakilpailun viisi finalistia on valittu. He kisaavat 30 000 euron pääpalkinnosta. Finalistit ovat päihittäneet jo yli 500 ehdotusta, joita Airbusin ja UNESCO:n ideakilpailuun tuli eri puolilta maailmaa. Kilpailun tavoitteena on edistää ilmailualan innovointia ja antaa opiskelijoille mahdollisuus kokea alan tarjoamat mahdollisuudet. Innovoinnissa monimuotoisuus on tärkeää ja tämän vuoden finalistien joukko on kirjavampi kuin koskaan. Mukana on kahdeksaa kansallisuutta yhdeksästä yliopistosta eri oppiaineista. Tänä vuonna naisia oli kilpailussa enemmän kuin koskaan aiemmin. “Monimuotoisuus edistää innovointia, ja Fly Your Ideas -kilpailu antaa opiskelijoille – miehille ja naisille, kaikista taustoista, eri puolilta maailmaa – mahdollisuuden tuoda oma yksilöllinen osaamisensa mukaan ja kokea ilmailualan tulevaisuus”, kertoi UNESCO:n luonnontiedesektorista vastaava apulaispääjohtaja Flavia Schlegel. Nyt käynnissä olevaan kilpailuun esitti ideoitaan 3700 opiskelijaa 104 maasta. He muodostivat kaikkiaan 518 joukkuetta. Toiselle kierrokselle valittiin 100 tiimiä. Ne edustivat 413 opiskelijaa ja 48 eri maata. Tämän vuoden Airbus Fly Your Ideas -kilpailu on järjestyksessään jo neljäs. Tähän mennessä kilpailuihin on osallistunut yli 15 000 opiskelijaa yli 600 yliopistosta yli 100 maassa.
Tiimien ehdotukset sisältävät ideoita lentokoneen värinästä energiaa keräävästä siiven pinnnasta, linnut turvaan johdattavasta ilma-aluksesta ja pelikonsoleista ideansa saaeesta infrapunajärjestelmästä, joka mahdollistaa esteiden havaitsemiseen lentokoneen liikkuessa kentällä. Finalistit tulevat Alankomaista, Brasiliasta, Isosta-Britanniasta, Japanista ja Kiinasta. Ne matkustavat seuraavaksi Hampuriin esittämään ideansa tuomaristolle 27. toukokuuta 2015. Tuolloin myös julkistetaan kilpailun voittaja.
MULTIFUNin ideassa lentokoneen siivissä on komposiittipinta, joka kerää energiaa siipien normaalista värinästä tai taipumisesta. Pietsosähköiset kuidut keräävät sähkövarauksia pienimmistä liikahduksista lennon aikana ja varastoivat energian runkoon integroituihin akkuihin. Varastoitua sähköä käytetään lentokoneen tukijärjestelmissä, kuten valaistuksessa ja viihdejärjestelmissä. Tämä vähentää lentokoneen käyttämää energiaa ja voisi mahdollisesti kattaa sähköntarpeen maatoiminnassa. BIRDPORT ehdotuksessa lintuja ohjataan lentokentiltä niille sopiville lähialueille kauko-ohjattavilla ilma-aluksilla. Ilma-alus pyrkii ohjaamaan parvea kohti Birdport-aluetta, josta tehdään linnuille houkutteleva alue linnunlaululla ja houkutuslinnuilla. Tavoitteena on vähentää merkittävästi lintujen törmäyksiä lentokoneisiin ja näin parantaa lentokoneiden käyttöastetta.
AFT-BURNER-REVERSER on soveltanut pelikonsolin liikkeentunnistustekniikkaa kentällä rullaavien lentokoneiden ohjausjärjestelmään (otsikkokuvassa). Malli käyttää infrapuna- ja näköhavaintoja ja varoittaa lentäjää sekä kenttähenkilökuntaa esteistä. Näin saadaan lyhennettyä koneiden kääntymisaikaa ja vältetään vaurioita, jotka voivat maksaa lentoyhtiöille vuosittain miljoonia. RETROLLEY on tarttunut jäteongelmaan ja pyrkii vähentämään jätteen määrään sekä sen keräämisen ja lajitteluun käytettyä aikaa. Tämä nopeuttaa varsinkin lyhyitä reittejä lentävien yhtiöiden toimintoja. Tiimin ideoima tarjoiluvaunu on suunniteltu lajittelemaan jätteitä älykkäästi ja kierrättämään niitä: se minimoi folion, paperin ja muovin määrän ja kerää nesteet. Samalla tarjoomon varustuksen painoa voidaan vähentää jopa 30 kiloa, mikä pienentää polttoaineen kulutusta ja vapauttaa tilaa tarjoiluille. BOLLEBOOS on ehdottanut uraauurtavaa WEGO-järjestelmää, joka kerää energiaa koneiden rullauksen aikana. Maassa, juuri kentällä olevan lentokoneen alapuolella olevat lähettimet siirtävät sähköä induktiivisesti koneen nokkapyörien välissä olevaan vastaanottimeen. Kestävä energialähde maatoiminnoille vähentää hiilidioksidipäästöt puoleen. Lue myös:
|
|||