Kadonneen koneen etsinnät ovat olleet ilmailuhistorian suurimmat. Pintaetsintöjä tehtiin 52 päivän ajan, jolloin katettiin useiden miljoonien neliökilometrien kokoinen merialue. Tuona aikana pyrittiin löytämään koneen lennontallentimia vedenalaisilla laitteilla.
Vedenalainen etsintäalue sijaitsi 2800 kilometriä länteen Australian länsirannikolta. Alueen sääolosuhteet ovat suurimman osan vuotta erittäin haasteellliset. Etsintäalusten miehistöt työskentelivät kuukausien ajan olosuhteissa, joissa oli erittäin suuri riski. Yksin laivamatka etsintäalueelle kesti Australiasta 5-6 päivää. Kaikkiaan etsinnät kestivät noin kaksi ja puoli vuotta.
Turmalennolta ei ole lainkaan radiolähetyksiä ensimmäisten 38 minuutin jälkeen. Myöskään muut järjestelmät kuten transponderi eivät lähettäneet paikkatietoa enää tämän jälkeen. Tutka- ja satelliittitietojen analysoinnilla saatiin tieto, että turmakone jatkoi lentoaan vielä seitsemän tunnin ajan. Viimeinen positiivinen havainto koneesta tehtiin Sumatran pohjoiskärjestä noin kuusi tuntia ennen koneen päätymistä eteläiseen Intian valtamereen. Malaysian Airlinesin Boeing 777-200ER (9M-MRO) -koneesta on löytynyt vain joitain kappaleita mutta lopullinen hylyn sijainti ei selvinnyt. Lentokoneen osia löydettiin eri puolilta merialuetta ja ranta-alueilta kaikkiaan 18 kappaletta.
Kyseessä olisi ollut noin 25 000 neliökilometrin kokoinen alue. Raportin mukaan se olisi todennäköisin paikka kadonneelle lentokoneelle. CSIRO julkisti 3. lokakuuta jo neljännen tarkennetun ajelehtimismallin MH370:n olinpaikan osalta. ATSB antaa tunnustuksensa sadoille ammattilaisilla useista organisaatioista, jotka ovat ympärimaailmaan antaneet aikaansa MH370:n etsintätoimiin. Syitä MH370:n katoamiseen ei saada selville ennen koneen löytymistä.
ATSB:n 440-sivuinen loppuraportti dokumentoi MH370:n etsinnät ja erityisesti vedenalaisten etsintöjen osalta. Raportissa selvitetään missä ja miksi etsintöjä tehtiin sekä kerrotaan tuloksista ja analyyseistä alueille joilla merietsintöjä voitaisiin jatkossa tehdä. Raportissa on mukana myös turvallisuusanalyysi itse etsinnöistä sen lisäksi, että olisi käsitelty asioita, jotka johtivat koneen katoamiseen. Tutkijat antoivat suosituksia ICAO:lle koskien onnettomuustutkintameneltemiä. Lisäksi utkijat suosittavat kansallisille viranomaisille ja lentokonevalmistajille lennonseurantajärjestelmien raja-arvojen tiukentamista ICAO:n esittämään 15-minuutin välein saatavaan paikkatietoon. Pitkä aikaväli paikkatiedoissa kasvattaa etsintäaluetta merkittävästi ja viivästyttää avun saantia paikalle.
"Jaamme syvän ja pitkittyneen surun kanssamme. Olemme syvästi pahoillamme siitä, että emme ole löytäneet kadonnutta lentokonetta emmekä niitä 239 sielua, jotka olivat mukana lennolla". ATSB:n MH370 loppuraportti (PDF) CSIRO:n 4. ajelehtimismalli (PDF)
Lue myös:
|
|||