Lähes kolme vuotta sitten 8. maaliskuuta 2014 kadonneen lennon MH370 etsintä kaikkiaan 120 000 neliökilometrin kokoisella etsintäalueella on tullut päätökseen. Konetta tai sen osia ei löydetty. Viimeinen etsintäalus on jätti toiminta-alueen eteläisellä Intian valtamerellä 17. tammikuuta. Kyseessä ei kuitenkaan etsintöjen totaalinen lopetus. Etsintöjen odotettiin tulevan valmiiksi merialueella jo huomattavasti aiemmin eli kesäkuussa 2016 mutta toimintaa vaikeuttivat hankalat sääolosuhteet. Merialueella viimeisenä toimineen etsintäalus Fugro Equatorin kerrottiin joulukuussa 2016 saavan etsinnät päätökseen tammikuun 2017 aikana. Päätös vedenalaisen etsinnän lopettamisesta on linjassaan kolmen eli Kiinan, Malesian ja Australian valtion kesäkuussa 2016 Malesiassa pitämän ministerikokouksessa tekemän päätöksen kanssa. Tuolloin linjattiin, että merietsintöjä ei laajenneta ellei merkittäviä uusia todisteita löydy. Merkittävien todisteiden ilmettyä harkitaan mahdollisia jatkotoimia. Etsintöjen päätökseen tulemisesta tiedottanut JACC (Joint Agency Coordination Centre) päättää lausuntonsa toiveeseen uusista tiedoista, jotka aikanaan auttaisivat lentokoneen paikallistamiseen. Vaikka katoamista on selvitetty erilaisten tieteellisten menetelmien ja analyysien avulla ei tähän päivään mennessä ole saatu mitään tarkkaa tietoa lentokoneen sijainnista. Joitakin osia kadonneesta koneesta on ajautunut merivirtojen mukana Afrikan rannikolle. Australian onnettomuustutkintakeskut ATSB kertoi 20. joulukuuta, että tutkimusorganisaatio CSIRO:n tekemien merivirtojen analysointimallien mukaan olisi olemassa vahvat todisteet, että etsintäaluetta tulisi laajentaa nykyistä pohjoisemmaksi. Kyseessä olisi ollut noin 25 000 neliökilometrin kokoinen alue. Raportin mukaan se olisi todennäköisin paikka kadonneelle lentokoneelle. ATSB oli toimittanut kyseisen raportin etsinnöistä vastaaville valtioille. Etsintätoimet eteläisellä Intian valtamerellä ovat maksaneet kolmelle valtiolle kaikkiaan noin 200 miljoonaa dollaria. Lentäjäliitoista ainakin BALPA (British Airline Pilots Association) kertoo tyrmistyneensä etsintöjen lopettamisesta. "MH370 etsintöjen keskeyttäminen on pettymys mutta ymmärrettävä päätös. Valitettavasti se tarkoittaa sitä, ett tutkijat eivät voi selvittää tapahtumien kulkua estääkseen vastaavaa tilannetta toistumasta", kommentoi BALPA:n pääsihteeri Brian Strutton. "Alusta saakka lentäjät ovat nostaneet esiin kysymyksen miten vastaaava estetään tulevaisuudessa. Toistamme vaatimuksemme siitä, että lentokoneiden seurannan eteen lentoonlähdöstä laskuun saakka tulee tehdä enemmän". MH370 katoamisen myötä lennonseurantajärjestelmien kehittäminen on ollut yksi lentoturvallisuuden parantamisen pääsuuntauksia. Malaysia Airlinesin lento MH370 Kuala Lumpurista Pekingiin operoitiin 8. maaliskuuta 2014 Boeing 777-200ER -koneella (9M-MRO). Se nousi taivaalle normaalisti Kuala Lumpurin kansainvälisen lentokentän kiitotieltä 32R kello 0.41.43 paikallista aikaa. Kiinan Pekingiin matkalla ollut kone katosi tutkista lopullisesti Andamaanien merellä noin 40 minuutin lennon jälkeen. Lennolla MH370 oli mukana oli 227 matkustajaa ja 12 miehistön jäsentä. Lue myös:
|
|||