Yksi kolmesta etsintäaluksesta jättää MH370:n etsinnät taakseen eteläisellä Intian valtamerellä

Fugro Equator operating in the search area in the southern Indian Ocean. Source_ ATSB, photo by Justin Baulch.mw1920Kadonneen malesialaiskoneen etsinnöissä mukana ollut Fugro Discovery jättää eteläisellä Intian valtamerellä sijaitsevan 120 000 neliökilometrin kokoisen etsintäalueen lopullisesti 11. elokuuta. Alus kartoitti yksin lähes puolet koko etsintäalueesta. Yli kaksi vuotta sitten kadonneen MH370:n etsintöjä jatketaan vielä kahden aluksen voimin.

 

MH370_SAR_map_12_2015_1Määritetyn etsintäalueen merenpohjasta oli jo heinäkuussa kartoitettu yli 110 000 neliökilometriä. Etsinnät lopetetaan toistaiseksi, kun koko alue on kartoitettu mikäli uusia merkittäviä löytöjä ei tehdä. Lopullisesti etsinnät eivät kuitenkaan lakkaa vaan uusien merkittävien todisteiden perusteella se voidaan aloittaa uudelleen.

Etsintää johtava Australian onnettomuustutkintakeskus ATSB kertoo, että etsintäalueelta 11. elokuuta poistuva Fugro Discovery matkaa Singaporeen valmistautuakseen seuraavaan tehtäväänsä. Se ei liity kadoneen MH370:n etsintään. Alus saapui Australian Fremantleen Englannista. Fugro Discovery liittyi etsintäryhmään lokakuussa 2014.

MH370_3d_merenpohjaa_1Siitä lähtien Fugro Discovery on tehnyt 16 purjehdusta Fremantlen ja etsintäalueen välillä. Yksi etsintätehtävä tarkoitti keskimäärin 40 päivää merellä. Tyypillisesti mukana oli noin 30 hengen miehistö. Kaikkiaan aluksella on työskennellyt 124 ihmistä, joista 13 on ollut mukana yli seitsemän tehtävän aikana.

Kaikkiaan Fugro Discovery ehti tehtävien aikana kartoittaa 51 000 neliökilometrin verran merenpohjaan etsintäalueilla. Matkaa se teki tehtäviensä aikana mukaanlukien siirtymisen Fremantleen ja takaisin huimat 80 000 kilometriä.

Sääolosuhteet etsintäalueella jatkuvat edelleen heikkoina. Ennusteiden mukaan sää heikkenee edelleen kohti loppuviikkoa. Voimakkaat tuulet ja kova aallokko haittaa siis edelleen etsintätoimia.

Etsintäalueelle jää edelleen Fugro Equator. Se on toiminut tehtävässä kesäkuusat 2014 lähtien. Toinen jäljelle jäävä etsintäalus Dog Hai Jiu 1010 on palannut Fremantleen 8. elokuuta aikataulunmukaiselle huoltotauolle.

Malaysia Airlinesin 777Malaysia Airlinesin lento MH370 Kuala Lumpurista Pekingiin operoitiin 8. maaliskuuta 2014 Boeing 777-200ER -koneella (9M-MRO). Se nousi taivaalle normaalisti Kuala Lumpurin kansainvälisen lentokentän kiitotieltä 32R kello 0.41.43 paikallista aikaa.

Kiinan Pekingiin matkalla ollut kone katosi tutkista lopullisesti Andamaanien merellä noin 40 minuutin lennon jälkeen.

Lennolla MH370 oli mukana oli 227 matkustajaa ja 12 miehistön jäsentä.

Lue myös: