Tansaniasta löytynyttä siivekettä tutkitaan - itsemurha jälleen esille MH370:n katoamisessa

examine-piece-of-aircraft-debris-3_july2016Australian onnettomuustutkijat selvittävät parhaillaan Intian valtamerestä Tansanian Pemba-saarelta löytyneen lentokoneen osan alkuperää. Merenpohjan kartoitus eteläisellä Intian valtamerellä jatkunee edelleen kuukausien ajan huonon sään haitatessa toimintaa. Samalla myös uudet teoriat koneen reitistä nousevat esiin. Julkisuuteen nousi jälleen epäilys lentäjän tekemästä laajennetusta itsemurhasta.

examine-piece-of-aircraft-debris-2_july2016Tansanian Sansibarin pohjoisemman saaren Pemban rannikolta kesäkuussa löydetty lentokoneen osa on saapunut Australian onnettomuustutkinnan ATSB:n tiloihin.

Osa vaikuttaa tutkijoiden mukaan olevan liikennelentokoneen siiven ulompi laskusiiveke. ATSB ja Malesian onnettomuustutkijat pyrkivät yhdessä varmistamaan onko osa kuulunut yli kaksi vuotta sitten kadonneeseen Malaysian Airlinesin Boeing 777-200ER -koneeseen.

Etsintöjä jatketaan edelleen eteläisellä Intian valtamerellä jättimäisellä noin 120 000 neliökilometrin kokoisella alueella. Alueen merenpohjan kartoituksen odotettiin valmistuvan kesäkuun 2016 aikana. Hankalat olosuhteet ovat kuitenkin vaikeuttaneet toimintaa avomerellä ja alueesta oli 20. heinäkuuta mennessä kartoitettu reilun 110 000 neliökilometrin verran.

MH370_3d_merenpohjaa_1Olosuhteet ovat laittaneet koville merenpohjaa tutkivan laitteiston sekä pinta-alusten miehistöt. Merenpohjaa kartoittavat laitteet ovat vioittuneet ja miehistöt ovat olleet siten toimintakyvyttömiä.

Merenpohjan kartoituksen etsintäalueella arvioidaan viivästyvän ainakin 6-8 viikolla. Mikäli sääolosuhteet jatkuvat edelleen heikkoina voi viive olla tätäkin pidempi ja etsintä voi jatkua merkittävästi yli alueella parhaillaan vallitsevien talvikuukausien jälkeen. Tarkimpia laitteita voidaan operoida vain kevään ja kesän tyynemmissä olosuhteissa.

Boeing_777_siipi_1Ennusteiden mukaan sään pitäisi kohentua lähipäivinä, jolloin alueella toimivat alukset Fugro Discovery, Fugro Equator ja Dong Hai Jiu 101 voivat jatkaa toimintaansa.

Australian, Malesian ja Kiinan hallitukset ovat aiemmin sopineet, että mikäli konkreettisia löytöjä ei alueelta saada lopetetaan etsinnät eikä niitä laajenneta uusille alueille. Esiin on noussut kuitenkin myös uusia teorioita kadonneen matkustajakoneen lentoreitistä. Niiden mukaan se olisi voinut liitää aivan eri paikkaan kuin jyrkällä syöksyllä matkalentokorkeudelta.


Laajennettu itsemurha nousi jälleen esiin

MH370 lentoturman selvittelyn alkuvaiheessa esiin nousi lentäjän mahdollinen itsemurha. Teoria tuli jälleen esiin, kun New York lehti julkaisi käsiinsä saamaa Malesian poliisin tutkintamateriaalia 22. heinäkuuta.

MH370_SAR_map_12_2015_1Lennon kapteenin epäiltiin jo tutkinnan alkuvaiheissa harjoitelleen kotisimulaattorissaan turmalennon suorittamista. New York Post -lehti kertoo tutkintamateriaalista, että FBI oli selvittänyt kotisimulaattorin kiintolevyiltä MS FlightSimulator X -ohjelmalla harjoiteltuja operaatioita.

Niiden mukaan reittiä MH370 lentäneen koneen kapteeni oli harjoitellut lentoa Kuala Lumpurista päätyen Malakan salmen kautta eteläiselle Intian valtamerelle. Harjoituslennot päättyivät aavan meren yllä polttoaineen loppumiseen. Lehden mukaan simuloitujen lentojen ja nykyisen etsintäalueen välinen etäisyys on noin 1500 kilometriä.

 AOL: Exclusive: MH370 pilot flew a suicide route on his home simulator closely matching final flight

NyMAg.com Exclusive: MH370 Pilot Flew a Suicide Route on His Home Simulator Closely Matching Final Flight