Maaliskuussa 2014 kadonneen Malaysian Airlinesin lennon MH370 Boeing 777-200ER -koneen etsinnät jatkuvat tauotta myös joulun ja uuden vuoden aikaan. Etsintätoimia suoritetaan eteläisellä Intian valtamerellä jättimäisellä noin 120 000 neliökilometrin kokoisella alueella. Australian ATSB (Australian Transport Safety Bureau) otti jo aiemmin etsintävastuun Malaysian Airlinesin lennosta MH370 Malesian hallituksen pyynnöstä. ATSB johtaa vedenalaista etsintää eteläisellä Intian valtamerellä. Työ kadonneen koneen löytämiseksi jatkuu edelleen ja Australia on sitoutunut tehtäväänsä. Vaikka jättimäisen vedenalaisen etsintäalueen haravointi on hidasta niin pääräämänä on paikantaa kadonnut MH370 mahdollisimman nopeasti. Merialueen säätila vaikeuttaa edelleen etsintöjä mutta tilanteen odotetaan parantuvan seuraavien kuukausien aikana. Etsintäoperaatiot ovat käynnissä myös joulun ja uuden vuoden ajan. Parhaillaan etsintäalueella on Fugro Discovery -alus, jonka vedenalaisten laitteiden avulla työ jatkuu. Aluksen on määrä jättää etsintäalue 6. tammikuuta 2016. Toinen etsintäalus Fugro Equator palasi Fremantleen huoltotauolle, josta matka takaisin etsintäalueelle alkaa jälleen 29. joulukuuta. Kolmas etsintäalueella marraskuun lopusta lähtien työskentelevä alus Fugro Havila Harmony operoi Echo Surveyor VII AUV-laittetta (Autonomous Underwater Vehicle), joka haravoi etsinäalueen vaikeumpia kohtia, joita ei voida tutkia tehokkaasti vedettävällä kaikuluotaimella. Etsintöjä tehdään 120 000 neliökilometrin kokoisella alueella, josta on nyt haravoitu jo 80 000 neliökilometrin kokoinen alue. Jos työ etenee suunnitellusti niin koko etsintäalueen tutkinta valmistuu kesäkuussa 2016. Alunpitäen merenpohjan haravointi aloitettiin jo kesäkuussa 2014. Mikäli kadonnut kone löydetään ovat Australia, Malesia ja Kiina sopineet suunnitelmista, joiden avulla tarvittavat todisteet saadaan kerättyä talteen onnettomuustutkinnan tarpeisin. Lue myös:
|
|||