Maaliskuussa 2014 jäljettömiin kadonneen Malaysian Airlinesin lennon MH370 arvoitus saattaa olla vihdoin ratkeamassa. Viranomaiset ovat vahvistaneet Intian valtamerestä löytyneen lentokoneen osan kuuluvan Boeing 777 -koneseen. Malesian liikenneministeri Liow Tiong vahvisti merestä löydetyn osan kuuluvan Boeing 777 -matkustajakoneeseen. Asian ovat Tiongin mukaan vahvistaneet Ranskan onnettomuustutkijat sekä lentokoneen valmistaja Boeing. Malaysia Airlinesin lento MH370 Kuala Lumpurista Pekingiin operoitiin 8. maaliskuuta 2014 Boeing 777-200ER -koneella (9M-MRO). Se nousi taivaalle normaalisti Kuala Lumpurin kansainvälisen lentokentän kiitotieltä 32R kello 0.41.43 paikallista aikaa. Kiinan Pekingiin matkalla ollut kone katosi tutkista lopullisesti Andamaanien merellä noin 40 minuutin lennon jälkeen. Lennolla MH370 oli mukana oli 227 matkustajaa ja 12 miehistön jäsentä. Intian valtamerestä Madagaskarin itäpuolelta Reunionin saarelta löydettiin keskiviikkona 29. heinäkuuta lentokoneen siiveke. Tämä siiven jättöreunaan kuuluva siiveke on ns. flaperon, jota käytetään lentokoneen siiven profiilin muuttamiseen sekä koneen kallistamiseen. Flaperon on oheisessa kuvassa poikkeutettuna siiven keskivaiheilla. Siiveke lennätettiin Ranskalla kuuluvalta Reunionin saarelta Pariisiin, josta se siirrettiin maanteitse edelleen Toulouseen asiantuntijoiden tutkittavaksi. Osan on jo virallisesti vahvistettu kuuluvan Boeing 777 -koneeseen mutta ei liittyväksi MH370-koneeseen. Kuitenkin lento MH370 on ainoa 777-matkustajakone, joka on onnettomuuden seurauksena jäänyt kateisiin. Kaikkiaan 777 -koneille on sen historian aikana sattunut viisi ns. runkojen menetystä. Niistä kaikki ovat olleet MH370:n kanssa samanlaisia 777-200ER -versioita. "Emme voi spekuloida. Meidän tulee varmistua siivekkeen kuuluvan kadonneeseen MH370-lentoon", kommentoi Malesian liikenneministeri Liow Tiong. Löytöpaikka sijaitsee tuhansien kilometrien päästä varsinaiselta MH370-etsintäalueelta. Tuoreiden tietojen mukaan Reunionin saaren rannalle olisi ajautunut epämääräistä jätettä jo viikkoja aiemmin mutta asukkaat eivät olleet osanneet yhdistää niitä erittäin kaukana tapahtuvan kadonneen matkustajakoneen etsintään. Nyt asiantuntijat tekevät laskelmia merivirtojen Reunioniin kuljettaman siivekkeen ja sen pintaan tarttuneiden kotiloiden sekä muiden löydettyjen esineiden avulla. Näin saadaan muodostettua uusi etsintäalue, joka voidaan rajata jopa satojen kilometrien tarkkuuteen. Nykyinen Australian länsipuolella sijaitse etsintäalue on kokonaisuudessaan noin 120 000 neliökilometrin laajuinen alue. Lennon MH370 katoaminen sai myös kansainvälisen siviili-ilmailujärjestö ICAO:n ja kansainvälisen ilmakuljetusliitto IATA:n kiirehtimään lennonseurantajärjestelmien kehittämistä. Niiden avulla lentoyhtiöt voisivat seurata koneidensa kulkua myös kaukaisilla alueille. Eri valmistajat ovat jo julkistaneet omia tuotteitaan lentojen seurantaan. Lue myös:
|
|||