Boeingin ensimmäinen paranneltu ja uudelleenmoottoroitu 737 MAX -versio on saanut tyyppihyväksynnän Yhdysvaltain FAA:lta. Boeing 737 MAX 8:n tyyppihyväksynnän jälkeen seuraavaksi on vuorossa pian koelennot aloittava MAX 9. Boeing lensi neljällä MAX 8 -koneella kaikkiaan reilun vuoden mittaisen koelento-ohjelman.Siihen kuului lisäksi maassa ja laboratoriossa suoritettuja kokeita. Tyyyppihyväksyntään tähdänneen koelento-ohjelman ohessa lennetään myös ETOPS-koelentoja. Boeingin mukaan ne ovat loppusuoralla. Ensimmäinen Boeing 737 MAX 8 on määrä luovuttaa asiakkaalle lähikuukausien aikana. Avausasiakkaat ovat Norwegian ja Southwest Airlines. Kyseessa on uudelleenmoottoroitu ja aerodynaamisesti mm. AT-wingletein paranneltu versio suositusta 737-koneesta. Valmistajan mukaan MAX 8 vähentää CO2-päästöjä jopa 14 prosenttia verrattuna nykyisiin kapearunkokoneisiin. Muita tulevia versioita ovat juuri roll outissa esitelty MAX 9 ja seuraavaksi vuonna 2019 esiteltävä MAX 7. Tulossa on myös ns. high density -malli MAX200 ja suunnittelupöydällä muotoutuu MAX 10. Boeing on saanut 83 asiakkaalta yli 3600 tilausta uudistetuista MAX-koneistaan.
|
|||