Boeing maalaili jälleen jättimäisiä kirjaimia taivaalle - MAX kävi pitkällä koelennolla

MAX_FR24Amerikkalainen Boeing on jo pitkään piirtänyt koneidensa koelennoilla kuvioita taivaalle. Viimeisin teksti MAX lennettiin Yhdysvaltain ylle Boeing 737 MAX 8 -koneen koelennolla 11. helmikuuta. Jopa mannertenvälisiin matkoihin kykenevä kone lensi yli 6400 kilometriä.

Boeingin 737 MAX 8 (N8704Q, sn 36988 Cn 5788) -koneen lento BOE104X nousi ilmaan Boeing Fieldiltä aamulla 11. helmikuuta ja laskeutui lähtökentälle 9 tuntia ja 11 minuuttia sekä 6425 kilometriä myöhemmin.

MAX_FlightAwareLennon reitti piirsi Washingtonin, Idahon ja Montanan osavaltioiden ylle konetyypin tunnuskirjaimet MAX. Myös fontti vaikuttaa olevan sama kuin koneen kylkeen maalatussa 737 MAX -tekstissä.

Aiemmin Boeing on esitellyt Yhdysvaltain yllä lennoillaan piirtämiä numeroa 12, 787 ja 747. Erikoiset reititykset perustuvat siihen, että ne muodostavat kuvion netin lennonseurantapalveluissa kuten FlightRadar24:ssä ja FlightAwaressa. Kuvakaappaukset puolestaan leviävät sosiaalisessa mediassa.

MAX-1-K66476-4Boeing 737 MAX 8 on ensimmäinen uusi MAX-versio suositusta kapearunkoisesta 737-koneesta. Sen kantama on 3515 merimailia eli noin 6510 kilometriä. Suorituskykyparannuksilla MAX 8 -koneen kantaman odotetaan kasvavan vuoteen 2021 mennessä yli 3600 merimailiin.

Koelennolla Boeing todennäköisesti esitteli uuden koneen kantamaa ja ETOPS-toimintaa (Extended-range Twin engine aircraft Operations) sekä haki näkyvyyttä.

FIA16_MAX_nose_pystyETOPS -hyväksynnän mukaan kaksimoottorisella lentokoneella voidaan lentää kustannustehokkaasti entistä pidempiä reittejä alueilla, jotka ovat kaukana varakentistä. Normaalioperaatioissa kaksimoottorisella matkustajalentokoneella on oltava sellainen enimmillään 60 minuutin lentomatkan päässä.

ETOPS-hyväksytyllä konetyypillä voi toisen voimanlähteen vikaantuessa lentokoneella jatkaa turvallisesti yhdellä moottorilla viranomaisen katsomaan rajaan saakka.

Uuden konetyypin ensimmäisten toimitusten odotetaan tapahtuvan vuoden 2017 toisella neljänneksellä. Avausasiakkaita ovat Southwest Airlines ja Norwegian.

Näistä Norwegian aikoo laajentaa uudella konetyypillä merkittävästi yhtiön transatlanttisia operaatioita. Yhtiö vastaanottaa vuoden 2017 aikana kuusi MAX-konetta.

 Lue myös: