Kello 08.07.33 UTC-aikaa lennonjohto antoi lennolle AI171 luvan lentoonlähtöön kiitotieltä 23. Tuuli oli 240 astetta ja kuusi solmua eli lähes kiitotien suuntainen. Minuutin ja 32 sekunnin päästä lähtöluvasta radiojaksolla kuului mayday mayday mayday -hätäkutsu.
Takarungon törmäyksen voimasta irronnut sivuvakaaja lensi noin 60 metrin päähän törmäyspaikasta. Lentokoneen ohjaamorakenteet pysähtyivät noin 200 metrin päähän rakennuksesta, johon runko törmäsi. Paikka sijaitsee noin 290 metrin päässä kohdasta, jossa lentokone osui ensimmäisen kerran puustoon. Kaikkiaan lentokone vaurioitti viittä rakennusta, jotka kärsivät suurista rakenteellisista vaurioista sekä tulipalon aiheuttamista tuhoista. Koneen painolaskelmien mukaan lentoonlähtöpaino oli 213,4 tonnia ja polttoainekuormaa oli 54 200 kg. Onnettomuustutkinnan väliraportin mukaan lentokone nousi lähtökiidon jälkeen ilmaan ja koneen järjestelmät siirtyivät lentotilaan kello 08.08.39 UTC-aikaa. Nokan noustessa nopeutta oli 155 solmua. Kello 08.08.42 UTC-aikaa Dreamliner-kone oli saavuttanut lennon AI171 suurimman nopeuden, joka oli 180 solmua.
Molempien moottoreiden N1-alueen arvot alkoivat laskea lentoonlähtöasetuksista välittömästi polttoaineen syötön katkettua. RAT-hätägeneraattori (Ram Air Turbine) tuli esiin koneen takarungosta mahdollistaen hydraulipainetta tietyille järjestelmille. Kello 08.08.47 molempien moottoreiden N2-arvo putosi alle tyhjäkäyntirajan ja RAT alkoi toimimaan.
Moottoreiden FADEC-järjestelmä (Full Authority Digital Engine Control) aloitti uudelleenkäynnistymistoiminnot. Molempien moottoreiden EGT-arvo (Exhaust Gas Temperature) osoitti nousevia lukemia, mikä tarkoittaa moottoreiden uudelleenkäynnistymistä.
Boeing 787-8 Dreamlinerin lennontallentimen toiminta päättyi kello 08.09.11 UTC-aikaa eli vain 32 sekuntia sen jälkeen, kun lentokone oli noussut ilmaan. Lentokoneessa olleista 242 henkilöstä 241 menehtyi. Matkustaja paikalla 11A onnistui jotenkin pääsemään ulos palavasta koneesta. Sivullisia henkilöitä menehtyi törmäyksen seurauksena lopulta 19. Kaikkiaan onnettomuus vaati siis 250 uhria. Intian onnettomuustutkintavirasto ei vielä tutkinnan alkuvaiheessa näe syytä antaa turvallisuussuosituksia Boeing 787-8 tai GE GEnx-1B -moottoreiden käyttäjille eikä valmistajille. Onnettomuustutkinta jatkuu edelleen. Tutkintaryhmällä on käsissään paljon tietoja ja sidosryhmiltä pyydettyjä lisätietoja ja asiakirjoja. Lue myös:
|
|||