Boeing lopettaa C-17-tuotannon 2015 - suomalaisille tuttu Long Beachin tehdas suljetaan

c17_elephantwalk_net_usafBoeing ilmoitti 18. syyskuuta lopettavansa C-17 Globemaster III -kuljetuskoneiden tuotannon vuonna 2015. Silloin kaikki jäljellä olevat 22 tilausta on toimitettu. Samalla suljetaan perinteikäs Long Beachin tehdas Los Angelesissa.

Long Beach on tuttu Finnairin DC- ja MD-sarjojen koneiden valmistuspaikkana. Siellä mm. luovutettin suomalaisyhtiölle maailman ensimmäinen MD-11 OH-LGA. Viime aikoina alueella on rakennettu vain Globemaster III -kuljetuskoneita.

C-17-tuotanto jatkuu vielä 2015 asti ulkomaisille asiakkaille 10 koneen vuosivauhdilla. Vielä rakennettavista 22:sta koneesta seitsemän menee Intiaan ja kaksi asiakkaalle jonka nimeä ei ole kerrottu. Loput 13 Boeing uskoo kuitenkin saavansa kaupaksi.

Kaikki USAF:n tilaamat koneet on jo luovutettu. Viimeinen niistä toimitettiin viime viikolla (lue artikkeli alla olevasta linkistä). Boeing jatkaa konetyypin tukea kaikille asiakkailleen tuotannon loppumisesta huolimatta.

Los Angelesissa sijaitseva Long Beachin tehdas tuli Boeingille kun McDonnell Douglas liitettiin yhtiöön vuonna 1997. Päätös tehtaan lopettamisesta tarkoittanee lukuisien työpaikkojen menetystä. Se vaikuttaa myös laajaan alihankkijoiden verkostoon Kaliforniassa ja muuallakin.

Long Beachin lentokonetehtaan perusti Douglas Aircraft Company vuonna 1941. Vuosien varrella siellä on rakennettu mm. DC-3, DC-8, DC-9, DC-10, MD-80, MD-90 ja MD-11 -matkustajakoneita. Boeingin aikana valmistettiin myös 717-koneita.  

Samaten lukuisia sotilaskoneita on rullannut ulos Long Beachin tehtaan kokoonpanolinjoilta. Niitä ovat esimerkiksi C-47, B-17, A-20, A-26, C-74, C-124, A-4D, C-133 ja C-17. ++

 

Lue myös: