"Emme ole tyytyväisiä Dreamlinerin lähtöluotettavuuteen", sanoi Boeingin Dreamlinerin tukipalveluista vastaava apulaisjohtaja Mike Fleming Oslossa. Amerikkalaisvalmistajan toisen menestystarinan eli Boeing 777-koneen lähtöluotettavuus on erinomaisella tasolla 99,4 prosentilla. Konetyyppi esiteltiin vuonna 1995 ja sen lähtöluotettavuus nousi neljässä vuodessa 99 prosenttiin. Boeing on mainostanut 787 Dreamlineria ilmailun "game changerinä". Alkutaival oli vaikea ja konetyyppi joutui pitkään noin kolmen kuukauden mittaiseen lentokieltoon tammikuussa 2013. Syynä olivat ongelmat koneen litium-ioni -akkujärjestelmässä.
Viimeisin vakava ongelma tapahtui lähes täsmälleen vuosi lentokieltoon julistamisen jälkeen, kun JAL:n Dreamlinerin akun kenno vaurioitui vuotaen nestettä yhdestä kennosta. Uusin akkuongelma sattui koneen ollessa maassa. Akkujen ympärille tehtiin keväällä 2013 tukeva suojakotelo, joka on tulenkestävästi ventiloitu ulkoilmaan. Tuolloin myös akkujen latausjärjestelmään kehitettiin paremmaksi. Tehtyjen korjaustoimien jälkeen Dreamliner ei ole kärsinyt akkuongelmista lentojen aikana.
Kymmenen konetta kuukaudessa Ensimmäinen Dreamliner uudella kymmenen koneen kuukausinopeudella on valmistunut Boeingin kokoonpanolinjastolta. Järjestyksessään 155:s 787-8 Dreamliner toimitetaan ILFC:n kautta Aeromexicolle. Yhtiö tulee operoimaan uudella koneella reittiä Mexico Citystä Lontooseen.
Kuukausittaista tuotantonopeutta on määrä nostaa 12 koneen vauhtiin vuonna 2016 ja 14 koneen vauhtiin vuosikymmenen loppuun mennessä. Boeing on toimittanut kaikkiaan 115 Dreamlineria 16 asiakkaalle ja konetyyppiä on tilattu 1030 koneen verran 60 eri asiakkaalle. Lue myös:
|
|||