Boeing on laajentanut Honeywellin valmistamien ELT-hätälähetinten tarkastus- tai poistovaatimusta, koskemaan myös 717-, 737-, 747-400-, 767- ja 777-koneita. Englannin onnettomuustutkintaviranomaisen AAIB:n tukimuksissa Ethiopian Airlinesin Dreamliner palossa on havaittu puutteita hätälähettimen johdotuksissa. Lisätutkimusten avulla saadaan tarkempia ja laajempia tietoja ELT-hätälähetinten (Emergency Locator Transmitter) johdotuksista. Uusi laajempi tutkimus koskee lähes 1200:aa liikennekonetta ympäri maailman. Luku kasvaa siitäkin riippuen kuinka paljon vanhempia koneita on päivitetty uudemmalla hätälähettimellä. Operaattoreita on pyydetty raportoimaan löydöksistään seuraavan kymmenen päivän aikana. Japanilaisoperaattori ANA on aiemmin ilmoittanut löytäneensä kahden Dreamliner-koneen ELT-hätälähettimistä vaurioituneita johdotuksia. Honeywellin hätälähettimiä on asennettu kaikkiaan noin 20:een eri konetyyppiin ja mukana on Boeingin ja Airbusin koneiden lisäksi useiden muiden valmistajien kalustoa liikesuihkukoneet mukaanlukien. Boeing 787:ssa on kaksi Honeywell RESCU 406AFN -laitetta, toinen eturungossa ja toinen takana. Tämä ELT-malli on otettu käyttöön 2005 ja niitä on asennettu eri konetyyppeihin jo noin 6000 kappaletta. AAIB:n special bulletin 787-koneen ELT-hätälähettimen tutkinnasta
|
|||