Ethiopian Airlinesin Boeing 787:lle 12. heinäkuuta Lontoon Heathrow'ssa sattuneen tulipalon syy on varsin todennäköisesti koneen ELT-hätälähettimessä. Ilmailuviranomaiset ovat määränneet laitetyypin tarkkailuun. Samaan aikaan pohditaan, miten ensimmäisestä komposiittikoneen suuresta vauriokorjauksesta selvitään. Ethiopianin Dreamliner oli ollut tunteja pysäköitynä Heathrow'n lentokentän etäseisonta-alueella ilman maavirtaa. Lennonjohto havaitsi tulipalon nousevan savun perusteella. Palo oli alkanut koneen takarungon yläosassa. Siellä ei ole muita mahdollisia syttymislähteitä kuin ELT-hätälähetin (Emergency Location Transmitter) ja sen litium-magaanidioksidi (LiMnO2) -pariston energia. Boeing 787:ssa on kaksi Honeywell RESCU 406AFN -laitetta, toinen eturungossa ja toinen takana. Tämä ELT-malli on otettu käyttöön 2005 ja niitä on asennettu eri konetyyppeihin jo noin 6000 kappaletta. Laitteen ei tiedetä aiheuttaneen aiemman käyttöhistoriansa aikana ongelmia. Englannin onnettomuustutkintaviranomaisen AAIB:n tukimuksissa olisi eräiden lähteiden mukaan ilmennyt, että koneen ELT:n johdoissa olisi ollut jyrkkiä taitoksia, jotka olisivat voineet johtaa oikosulkuun. Toisena tutkintalinjana on 787:n ylärunkoon kertyvä muita matkustajakoneita runsaampi kosteus. Dreamlinerissa painekorkeus on matkustajien mukavuuden takia lennolla aiempia konetyyppejä alhaisempi, joten myös kosteutta kondensoituu enemmän. Tämä olisi voinut aiheuttaa ongelmia rungon kattoon asennettuun hätälähettimeen. AAIB esitti väliraportissaan 787:n ELT-lähettimien saattamista toimimattomiksi (inert). Ongelmallista on se, että jotkut valtiot edellyttävät matkustajakoneilta hätälähetintä. Se aktivoituu törmäyksessä ja lähettää radiotaajuuksilla koneen sijaintia. Ilmailuviranomaiset ovat reagoineet tähän eri tavoin. Eurooppalainen ilmailuviranomainen EASA on määrännyt 787-koneiden ELT-laitteet on poistettaviksi koneista. Yhdysvalloissa FAA puolestaan esittää laitteiden tutkimista 10 vuorokauden aikana tai poistamista. Erityisesti huomiota tutkimuksissa pitää kiinnittää sähköjohtimiin ja niiden vetoihin. Samaan aikaan pohditaan, mitä tulipalossa vaurioituneelle Ethiopianin Boeing 787-8 Dreamliner ET-AOP -koneelle tehdään. Sen runko on komposiittirakenteinen ja koostuu suurista tynnyrimäisistä yhtenäisistä lohkoista (kuva vasemmalla). Tulipalo vaurioitti noin viisi metriä pitkää aluetta koneen yläosasta sivuvakaajan etupuolella. Komposiittirakenteen eduista kertoo se, että palo ei läpäissyt runkoa. Vaikka kuumuus aiheuttikin maalin hiiltymistä, liekit eivät tulleet läpi. Kuva rungon vaurioista: Twitter Korjausvaihtoehdoiksi nähdään koko runko-osan vaihtaminen uuteen, suuren paikan tekeminen tai rajuimpana vaihtoehtona koko koneen romuttaminen liian kalliiden korjauskustannusten takia. Viimeiseen tuskin päädytään, koska Boeingille kyseessä olisi tässä vaiheessa uuden rakenteen käyttöönottoa liian suuri arvovaltatappio. Yhtiö onkin panostanut paljon komposiittikoneensa korjausten valmisteluun, mutta se on ilmeisesti keskittynyt yleisemmin eteen tuleviin eli lentokentällä sattuneisiin arkipäiväisiin kolhuihin. Suuri kantavien rakenteiden palovaurio on kokonaan toisenlainen ongelma kuin matkatavaroita ruumaan syöttävän High Loaderin koneen kylkeen tökkäämä reikä. Komposiittimateriaalit ovat ilmailussa pitkään olleet arkipäivää, mutta näin suuressa määrin niitä ei ole käytetty matkustajakoneissa. Boeingille lieneekin tärkeää osoittaa, että Ethiopianin Dreamliner pystytään korjaamaan - kustannuksista välittämättä. Heathrow'lla tuskin on valmiuksia tällaiseen työhön, joten kone saatetaan valmistella siirtolentokelpoiseksi ennen lopullista korjausta. Tarkkaa tietoa vaurioiden laajuudesta ja laadusta ei kuitenkaan vielä ole, joten lopullinen ratkaisu jää nähtäväksi. Boeingille on kuitenkin erityisen tärkeää se, että tulipalo ei mitenkään liittynyt kahteen aiempaan, 787:n kuukausia kestäneeseen lentokieltoon johtaneisiin litiumioni-akkujen ylikuumenemisiin. Olisikin todella huonoa tuuria, jos Ethiopianin Dreamlinerin palon aiheuttajaksi todella paljastuisi vika ELT-lähettimessä, joita on lähes vuosikymmenen ajan turvallisesti asennettu tuhansiin koneisiin. Lue myös:
|
|||