(päivittynyt) Lontoon Heathrow'n lentokentällä oli perjantaina alkuillasta hätätilanne. Ethiopian Airlinesin pysäköitynä olevan Boeing 787 -koneen (ET-AOP) takarungossa on sen jäljiltä näkyvissä palojälkiä. Kentän liikenne keskeytettiin pelastustoimien ajaksi. Hälytyksen jälkeen 787 oli pelastusajoneuvojen ympäröimä. Kone oli pysäköity etästandille aivan pelastusaseman viereen. Uusimpien kuvien mukaan koneen ylärungossa on vakavia palovaurioita sivuvakaajan etupuolella. Tämä viittaa siihen, että tulipalo on ollut matkustamossa tai mahdollisesti sen yläpuolella olevassa miehistön lepotilassa. Päivitys: Ethiopianin tilaamassa versiossa ei kuitenkaan ole matkustamon yläpuolista lepotilaa. Vielä ei luonnollisesti ole mitään selvyyttä siitä, mistä palo on alkanut. Kuva: Twitter Twitter-kuvien perusteella vaikuttaisi siltä, että pelastushenkilöstö olisi pyrkinyt myös 787:n rungon alaosassa heti siiven takana olevan luukun kautta rahtitilaan. Kuva tilanteesta: Twitter Pysäköitynä olleessa koneessa ei ollut matkustajia hälytyksen tapahtuessa. Sen matkustamon ovia on avoinna. Kone ei ollut tapahtuman sattuessa matkustajasillassa, vaan se oli kauempana seisontapaikkalla. Boeing 787 oli saapunut aamulla Addis Abebasta ja se oli hinattu odottamaan kello 21.00 paikallista aikaa alkavaa paluulentoa. ET-AOP oli ehtinyt seisoa parkissa noin kahdeksan tuntia ennen palohälytystä. Kentän liikenne pysäytettiin noin kello 18.30 Suomen aikaa havaitun palon vuoksi, koska pelastuskapasiteetti oli keskitetty sen sammuttamiseen. Tilanteen takia Finnairin lento ohjattiin laskuun Lutonin kentälle. Heathrow'n toiminta palautui normaaliksi kahdeksan maissa Suomen aikaa. Englannin onnettomuustutkintaviranomainen AAIB on lähettynyt tutkijansa paikalle. Myös Yhdysvaltojen NTSB kertoo valmistajavaltion edustajana osallistuvansa tapahtuman selvittämiseen. Boeingin edustajat ovat jo paikalla. Boeing 787 Dreamlinerit olivat alkuvuoden aikana maadoitettuina kahden litiumioni-akun ylikuumenemisen vuoksi. Ethiopian oli ensimmäinen lentoyhtiö, joka otti konetyypin uudelleen käyttöön, kun siihen oli asennettu valmistajan akut paremmin eristävä korjaussarja. Juuri kyseinen koneyksilö ET-AOP "Queen of Sheba" teki suuren julkisuuden myötä Dreamlinerin ensimmäisen kaupallisen lennon lentokiellon päätyttyä huhtikuun lopussa. Mukana koneessa oli tuolloin tiedotusvälineiden edustajien ohella myös Ethiopianin ja Boeingin johtoporrasta. Nyt sattunut palo ei välttämättä liity mitenkään aiempiin akkuongelmiin. Silti se sai Boeingin osakkeen kurssin notkahtamaan. Yhtiö tiedotti seuraavansa tapahtumia ja lähettävänsä edustajansa paikalle. Oli palon syy mikä tahansa, Ethiopian Airlinesin edessä on ongelma: ensimmäisen pahoin vaurioituneen komposiittirakenteisen matkustajakoneen korjaaminen. Kuvien mukaan liekit tunkeutuivat Dreamlinerin ylärungon läpi. Kuva: Twitter Heathrow'lla olevan 787:n korjaaminen voikin osoittautua erittäin hankalaksi. Kuva ET-AOP:sta: flyFinland Lue myös:
|
|||
Boeingin todelliseksi onneksi tämä palo ei johtunut akusta!