Ethiopian Airlines on ensimmäisenä saanut lentokiellosta vapautuneen Boeing 787 Dreamlinerin kaupalliseen liikenteeseen. Yhtiön kone lensi lauantaina aamupäivällä Addis Abebasta Nairobiin. Yli kolme kuukautta kestänyt lentokielto aiheutui litiumioni-akkujen ylikuumenemisista. Ethiopianin lento ETH801 lähti Addis Abebasta Etiopiasta hieman aikataulusta jäljessä kello 9.45 ja saapui Nairobiin Keniaan kahden tunnin lennon jälkeen. Ensimmäisellä 16. tammikuuta alkaneen lentokiellon jälkeisellä kaupallisella lennolla oli mukana myös tiedotusvälineiden edustajia sekä Ethiopianin ja Boeingin johtoa. Boeing 787 -koneen lentokielto johtui kahdesta tammikuisesta litiumioni-akun ylikuumenemisesta. Ensimmäinen tapahtui Japan Airlinesin koneelle, joka oli laskeutunut Bostoniin. Matkustajat olivat jo poistuneet lennon jälkeen ja tekninen henkilöstö havaitsi savun (linkit alkuperäisiin uutisiin jutun lopussa). Toinen sattui All Nippon Airwaysin Dreamlinerille reittilennolla Japanissa. Kone teki hätälaskun ja matkustajat evakuoitiin liukumäkien avulla. Yhdysvaltain ilmailuviranomainen FAA määräsi toisen tapauksen jälkeen konetyypin lentokieltoon ja muiden maiden viranomaiset seurasivat perässä. Boeing on suunnitellut korjaussarjan, jolla akku ei mahdollisesti kuumetessaan ole vaaraksi koneelle. Sen kanssa on tehty lentokiellon aikana erityisluvalla koelentoja. Yhdysvaltain ilmailuviranomainen FAA hyväksyi korjausehdotuksen lopullisesti torstaina 25. huhtikuuta. Boeingin lähettämät 10 mekaanikkoryhmää ryhtyivät asentamaan korjaussarjoja asiakkaiden koneisiin eri puolilla maailmaa. Lentokielto koski kaikkiaan 50:tä toimitettua Dreamlineriä. Asennussarja koostuu mm. ruostumattomasta teräksestä valmistetusta uudesta, jykevämmästä akkukotelosta, parannetusta elektroniikasta ja lisätyistä eristeistä. Lisäksi koteloinnista on tuuletuskanava ulkoilmaan palokaasuja varten. Varsinaista syytä siihen, miksi kaksi akkua alunperin ylikuumenivat, ei kuitenkaan ole Yhdysvaltain NTSB- ja Japanin JTSB-onnettomuustutkintaviranomaisten tutkimuksissa löydetty. Boeingin esittelemät muutostyöt keskittyvätkin mahdollisten tulevien ylikuumenemisen seurausten turvalliseen hallintaan. Boeing arvioi, että kaikki asiakkaille toimitetut koneet saadaan modifioitua toukokuun puoliväliin mennessä. Lisäksi tuotantolinjalta valmistuviin osat luonnollisesti asennetaan suoraan. Ratkaisun ja muutostöiden suunnitteluun on käytetty noin 200 000 insinöörityötuntia. Koko jupakan arvioidaan maksavan Boeingille yli 600 miljoonaa dollaria. Lisäkustannuksia saattaa kertyä, sillä lentoyhtiöt ovat mahdollisesti tekemässä korvaushakemuksia. Ne ovat joutuneet vuokraamaan koneita ja perumaan reitinavauksia. Esimerkiksi JAL joutui helmikuussa siirtämään Tokio - Helsinki -yhteyden aloittamista. NTSB järjesti 23.-24. huhtikuuta kuulemistilaisuuden, missä Boeing ja ilmailuviranomainen FAA kertoivat uuden koneen tyyppihyväksyntäprosessista erityisesti akkujen kannalta. Litiumioni-akkujen paloherkkyys on yleisesti tiedossa, mutta osapuolet katsoivat, että riskit ovat hallittavissa. Näin akkutyypin suuri energiatiheys auttoi osaltaan pitämään 787:n kokonaispainoa kurissa. Litiumioni-akussa voi tapahtua ns. thermal runaway, jossa vika yhdessä vaurioituneessa kennossa aiheuttaa kuumenemisen. Se leviää viereisiin kennoihin ja koko akku tuhoutuu. Akkujärjestelmästä vastaa ranskalainen Thales. Sille latauselektroniikkaa toimittava alihankkija amerikkalainen Securaplane testasi vuonna 2006 japanilaisen GS Yuasan konetta varten suunnittelemaa litiumioni-akkua. Se ylikuumeni ja koko Arizonassa sijaitseva tutkimuslaitos paloi. Thermal runaway -ilmiön todennäköisyydeksi arvioitiin tyyppihyväksyntäprosessissa kuitenkin yksi per 10 miljoonaa lentotuntia. Silti kaksi sellaista tapahtui, kun 787 oli lentänyt kaupallisessa liikenteessä ainoastaan 52 000 tuntia.
Boeingin markkinointijohtaja Randy Tinsethin blogikirjoitus kuvineen Ethiopianin lennolta Video ANA:n 787-koneen evakuoinnista liukumäkien avulla: Reuters Lue myös aiemmat Lentoposti.fi -jutut aiheesta:
|
|||