Boeing 787 -koneen lentokielto johtui kahdesta tammikuisesta litiumioni-akun ylikuumenemisesta. Ensimmäinen tapahtui Japan Airlinesin koneelle, joka oli laskeutunut Bostoniin. Matkustajat olivat jo poistuneet lennon jälkeen ja tekninen henkilöstö havaitsi savun (linkit alkuperäisiin uutisiin jutun lopussa).
Boeing on suunnitellut korjaussarjan, jolla akku ei mahdollisesti kuumetessaan ole vaaraksi koneelle. Sen kanssa on tehty lentokiellon aikana erityisluvalla koelentoja.
Asennussarja koostuu mm. ruostumattomasta teräksestä valmistetusta uudesta, jykevämmästä akkukotelosta, parannetusta elektroniikasta ja lisätyistä eristeistä. Lisäksi koteloinnista on tuuletuskanava ulkoilmaan palokaasuja varten.
Boeing arvioi, että kaikki asiakkaille toimitetut koneet saadaan modifioitua toukokuun puoliväliin mennessä. Lisäksi tuotantolinjalta valmistuviin osat luonnollisesti asennetaan suoraan. Ratkaisun ja muutostöiden suunnitteluun on käytetty noin 200 000 insinöörityötuntia.
NTSB järjesti 23.-24. huhtikuuta kuulemistilaisuuden, missä Boeing ja ilmailuviranomainen FAA kertoivat uuden koneen tyyppihyväksyntäprosessista erityisesti akkujen kannalta. Litiumioni-akkujen paloherkkyys on yleisesti tiedossa, mutta osapuolet katsoivat, että riskit ovat hallittavissa. Näin akkutyypin suuri energiatiheys auttoi osaltaan pitämään 787:n kokonaispainoa kurissa.
Akkujärjestelmästä vastaa ranskalainen Thales. Sille latauselektroniikkaa toimittava alihankkija amerikkalainen Securaplane testasi vuonna 2006 japanilaisen GS Yuasan konetta varten suunnittelemaa litiumioni-akkua. Se ylikuumeni ja koko Arizonassa sijaitseva tutkimuslaitos paloi. Thermal runaway -ilmiön todennäköisyydeksi arvioitiin tyyppihyväksyntäprosessissa kuitenkin yksi per 10 miljoonaa lentotuntia. Silti kaksi sellaista tapahtui, kun 787 oli lentänyt kaupallisessa liikenteessä ainoastaan 52 000 tuntia.
Boeingin markkinointijohtaja Randy Tinsethin blogikirjoitus kuvineen Ethiopianin lennolta Video ANA:n 787-koneen evakuoinnista liukumäkien avulla: Reuters Lue myös aiemmat Lentoposti.fi -jutut aiheesta:
|
|||