NTSB ei ole saanut selville Boeing 787:n akkupalojen syytä - lentokielto jatkuu

JAL787_ntsbYhdysvaltain onnettomuustutkintavirasto NTSB on julkaissut alustavat löydöksensä Japan Airlinesin Boeing 787 Dreamliner -koneelle Bostonissa 7. tammikuuta sattuneen akkupalon tutkimuksista. Lentokiellossa olevan koneen kannalta huolestuttavaa on se, että tutkijat eivät ole vielä pystyneet rajaamaan pois mahdollisia syttymisen aiheuttajia.

Yhdysvaltain FAA asetti konetyypin lentokieltoon ja muut käyttäjämaiden viranomaiset seurasivat esimerkkiä ANA:n 787-koneelle 16. tammikuuta Japanissa sattuneen samanlaisen litium-ioni -akun ylikuumenemisen jälkeen. Viranomaisilla ei käytännössä ollut muuta mahdollisuutta.

"Jo yksi tällainen tapaus olisi vakava, puhumattakaan kahdesta jotka tapahtuivat näin lähellä toisiaan. Kyseessä on kuitenkin konetyyppi, jolla on takanaan vasta 100 000 lentotuntia. On äärimmäisen tärkeää löytää perussyy näille incidenteille", totesi NTSB:n puheenjohtaja Deborah A.P. Hersman tiedotustilaisuudessa (787:n koelento-ohjelma huomioiden uudenlainen akku on lentänyt yli miljoona tuntia).

787_mikebauer_ntsbTutkimuksissa on selvinnyt, että JAL:n koneen akussa on merkkejä oikosuluista. Samaten siinä tapahtui litium-ioni -akuille mahdollinen ns. thermal runaway -ilmiö, jossa kuumeneminen alkaa rakenteen ominaisuuksien vuoksi kiihdyttää itseään. Syytä kuumenemiselle ei ole kuitenkaan löydetty.

Hersman ilmaisi huolensa siitä, että palo oli syttynyt, vaikka koneen suunnitteluvaiheessa oli erityisesti paneuduttu suojajärjestelmiin. "Tutkimustulosten kertyessä NTSB antaa suosituksia siitä, millaisia parannuksia tarvitaan estämään tällaisten tapausten uusiutuminen".

NTSB:n mukaan tapahtumaketju tammikuun 7. päivänä oli seuraavanlainen (USA:n itärannikon aikaa).

10.06 Kone saapuu Loganin lentoaseman matkustajasiltaan Naritasta Japanista

10.32 Matkustajien poistuttua siivous- ja huoltohenkilöstö havaitsee savua matkustamossa

10.35 Mekaanikko havaitsee liekkejä takalaitetilan APU-turbiinin akussa

10.37 Pelastusyksiköt hälytetään

10.40 Ensimmäinen pelastusajoneuvo paikalla

12.19 Pelastusyksiköt ilmoittavat tilanteen olevan hallinnassa

787_fire4net_ntsbKummassakin tapauksessa ylikuumentuneen litium-ioni -akun on valmistanut japanilainen GS Yuasa. On esimmäinen kerta, kun tämäntyyppisiä akkuja käytetään tässä laajuudessa suuressa matkustajakoneessa.

Airbus A380:ssa on vastaavia akkuja, mutta ne ovat merkittävästi pienempiä ja käytössä vain hätävalaistuksen virtalähteenä. Aiempia tyyppejä huomattavasti enemmän sähköisiin järjestelmiin perustuvassa 787-koneessa on kaksi suurta 32-voltin akkua, joilla mm. käynnistetään APU-turbiini. Samaten akut toimivat varavoimalähteinä.

NTSB tutkii varsinaisen akun lisäksi lataus- ja sähköjärjestelmiä. Kokonaisvastuu niistä on ranskalaisella Thalesilla, mutta varsinaisen laturin on toimittanut yhdysvaltalainen Securaplane.

Japanissa ylikuumentuneen ANA:n 787-koneen akun tutkinnasta vastaa paikallinen JTSB. Eri maiden viranomaiset tekevät yhteistyötä keskenään ja mukana on myös Ranskan BEA.

NTSB:n tutkijat paneutuvat laitteiden ohella myös koneen tyyppihyväksyntäprosessiin. Mikäli akkujen ylikuumenemisten syiden selvittäminen osoittautuu hankalaksi, 787:n lentokielto voi mahdollisesti jatkua pidempäänkin.

Silloin sen vaikutukset näkyisivät jo Suomessakin. JAL on kertonut aloittavansa helmikuun lopussa Boeing 787-8 Dreamlinerilla reittiliikenteen Helsingin ja Tokion välillä.

Mikäli lentokielto jatkuu, JAL:n Suomen myyntiorganisaation mukaan reitti aiotaan joka tapauksessa käynnistää suunnitellusti. Se ei ole vielä selvää, mitä konetyyppiä tällöin käytettäisiin.

FAA:n päätökset matkustajakoneen lentokiellosta ovat erittäin harvinaisia. Edellinen vastaava tapaus sattui 1979, kun McDonnell Douglas DC-10 -koneet olivat viisi viikkoa lentokiellossa. Päätös johtui toukokuussa 1979 Chicagossa sattuneesta onnettomuudesta, jossa kuoli 273 ihmistä. Syyksi paljastui virhe koneen huollossa.

 

NTSB:n tiedotustilaisuus (42 minuuttia): YouTube

 Lue myös: