Iranin kerrotaan ampuneen ukrainalaisen Boeingin alas Tor M1 -järjestelmän ilmatorjuntaohjuksella

TorM1_VitalyVKuzmin_wikiUkrainalainen Boeing 737-800 -kone syöksyi maahan pian lentoonlähdön jälkeen Iranissa 8. tammikuuta. Koneen tuhon syy vaikuttaisi olevan sen ampuminen alas Tor M1 -ilmatorjuntajärjestelmän ohjuksella. Useat mediat lainaavat yhdysvaltalaisia lähteitä, joiden mukaan tiedustelujärjestelmät havaitsivat tutkan käytön ja laukaisun.

Ukraine International Airlinesin Boeing 737-800 -matkustajakone (UR-PSR) nousi ilmaan Teheranin Imaami Khomeinin lentokentän kiitotieltä 29R keskiviikkona 8. tammikuuta noin kello 6.12. Pian lentoonlähdön jälkeen kone syöksyi maahan ehdittyään lentää noin kuusi minuuttia.

Kone oli vain kolme vuotta vanha ja vain muutama päivä sitten huollettu. Sen transponderisignaali katkesi kuin seinään eikä koneesta oltu yhteydessä lennonjohtoon. Koneen ohjaamossa oli kolme kokeneiksi luokiteltavaa lentäjää, yksi heistä kouluttajakapteeni.

UR-PSY_290619Transponderisignaalin kadottua Boeing kääntyi takaisin kohti lentokenttää syöksyen maahan ja tuhoutuen täysin. Onnettomuuspaikalta saaduissa kuvissa pistivät silmään rakenteissa olevat reiät. Niitä näkyi ainakin koneen siivessä ja moottorissa.

Sosiaalisessa mediassa alkoi keskiviikkoiltana levitä kuva, joka vaikutti esittävän venäläisvalmisteisen Tor M1 -järjestelmän (otsikkokuvassa) 9M330-ohjuksen hakupäätä. Sen väitettiin löytyneen ukrainalaisen Boeingin lentoreitin varrelta. Kyseinen ohjus tunnetaan NATO:n koodinimellä Gauntlet.

Torstaina mm. Newsweek, NBC News sekä BBC lainasivat yhdysvaltalaisia lähteitä, joiden mukaan Iranin ilmapuolustus olisi ampunut Boeingin alas ilmatorjuntaohjuksella. Kone lähti lentoon muutamia tunteja sen jälkeen kun Iran oli laukaissut ballistisia ohjuksia Yhdysvaltojen tukikohtiin Irakissa. Alasampumisen arvioidaan tapahtuneen vahingossa.

Ilmeisesti ohjuksia käytettiin havaittua maalia vastaan kaksi kappaletta. Tämä kuuluu usein neuvostoperäiseen torjuntataktiikkaan.

Yhdysvaltojen infrapuna-aluetta tarkkailevat SBIR-satelliitit (Space Based InfraRed) ilmeisesti havaitsivat niiden laukaisut sekä myös osuman Boeingiin. Tor M1 -järjestelmän tutkan käyttö rekisteröityi myös elektronisen tiedustelun järjestelmiin.

Iranin ilmapuolustus oli suurella todennäköisyydellä valmiustilassa Yhdysvaltojen vastaiskun varalta maan laukaistua ohjuksia Irakiin. Vahingonlaukaus normaalia nousureittiä käyttävää matkustajakonetta kohti on siten ainakin mahdollinen. Erikoista on miten Iran tässä tilanteessa salli siviilentoliikenteen jatkuvan eikä sulkenut ilmatilaansa

TOR_M2Tor M1 on tela-alustalle rakennettu ilmatorjuntaohjusjärjestelmä, jonka alkujuuret ovat 1970-luvun Neuvostoliitossa. Se on ns. TELAR (Transporter Erector Launcher, otsikkokuvassa), jossa kaikki tarvittavat komponentit on integroitu samaan alustaan. Vaunussa on maalinosoitus- ja tulenjohtotutkat, ammunnanhallintajärjestelmä sekä kahdeksan ohjusta laukaisuvalmiina.

Tor on tarkoitettu lyhyen ja keskipitkän matkan torjuntaan. Sen 9K330-ohjus hakeutuu maaliin tutkan ja komentolinkin avulla. Kantaman kerrotaan olevan vaakasuunnassa 12 km ja pystysuunnassa 6 km. Taistelukärki painaa 15 kiloa.

Ohjukset kylmälaukaistaan säilytyskanistereistaan heittopanoksella pystysuoraan ylös. Rakettimoottori syttyy vasta kun ohjus on vaunun yläpuolella.

Iran on kutsunut Ukrainan, Ruotsin ja Kanadan mukaan onnettomuustutkintaan. Sen sijaan amerikkalaisvalmistaja Boeing on jäämässä tutkinnan ulkopuolelle, koska lennontallentimia ei sille aiota luovuttaa. Onnettomuustutkinnan haasteet olivat odotettavia Iranin ja Yhdysvaltain heikkojen välien seurauksena.

IMG-20200109-WA0029Iranin siviili-ilmailuviranomaisen mukaan yhdysvaltalaislähteet ovat väärässä väittäessään ohjuksen pudottaneen koneen.

UIA:n matkustajakoneen tuhossa menehtyivät kaikki 176 koneessa ollutta. Heistä 82 oli iranilaista, 63 kanadalaisia, 10 ruotsalaisia, neljä afganistanilaisia, kolme saksalaista, kolme brittiä sekä 11 ukrainalaista, joista yhdeksän oli miehistön jäseniä.

Uutistoimisto ISNA:n twitter-kuvia turmapaikalta

Matkustajakoneet ovat joutuneet useita kertoja sotatoimien uhreiksi

Malaysian Airlinesin lento MH17 Ukrainassa heinäkuussa 2014 ei ole ainoa kerta kun matkustajakone on joutunut sotatoimien uhriksi. Tässä tunnetuimpia tapauksia.

Huhtikuun 20. päivä vuonna 1978 Neuvostoliiton Suhoi Su-15 -hävittäjä ampui maan ilmatilassa eksynyttä ja Suomen rajaa kohti lentänyttä Korean Air Linesin Boeing 707 -matkustajakonetta (HL7429) Venäjän Karjalassa kahdella R-60-ilmataisteluohjuksella.

Osumista vaurioitunut kone teki kuitenkin onnistuneen pakkolaskun Korpijärven jäälle. Kaksi ihmistä sai surmansa, 107 pelastui.

Neuvostoliittolainen Suhoj Su-15 -hävittäjä (NATO-koodi Flagon) pudotti lennolla KAL 007 olleen Korean Air Linesin Boeing 747 -matkustajakoneen (HL7443) R-8-ilmamaaliohjuksella vuonna 1983. Kaikkiaan 269 ihmistä kuoli Sahalinin saaren yllä sattuneessa tapauksessa.

Amerikkalainen ohjushävittäjä USS Vincennes puolestaan tuhosi Persianlahdella Standard-ilmatorjuntaohjuksella Iran Airin Airbus A300B2-203 -matkustajakoneen (EP-IBU) 3. heinäkuuta 1988. Sitä luultiin hyökkääväksi iranilaiseksi Grumman F-14 Tomcat -hävittäjäksi. 290 ihmistä menehtyi turmassa.

Vuoden 2001 lokakuussa Ukraina ampui alas venäläisen Siberia Airlinesin Tupolev Tu-154 -matkustajakoneen (RA-85693) Mustanmeren yllä S-200-ohjuksella. Tapaus vaati 78 kuolonuhria.

Suomen historiasta muistetaan tapaus, jossa välirauhan aikana neuvostoliittolaiset Iljushin  DB-3 -pommikoneet ampuivat Suomenlahden yllä alas Aeron Junkers Ju-52 -matkustajakoneen (Kaleva, OH-ALL) kesäkuussa 1940. T.T.

Lue myös: