Ensilennon taustalla oli Suomen ilmailuteollisuuden kehittämiseksi perustettu Ilmailuteollisuuden Kehitysohjelma (IKO). Sen pääpaino oli Leko-70 -koulukoneen kehittäminen, jonka jälkeen prototyypin valmisti Valmet lentokoneteollisuus. Suomalaisen lentokonevalmistuksen henkiin herättänyttä prototyyppiä, jonka kotimaisuusasteen kerrotaan olleen sadan prosentin luokkaa esiteltiin medialle 8. heinäkuuta 1975. Tuolloin koneen lento-ominaisuuksia esitteli ohjelman toisena koelentäjänä toiminut insinöörikapteeni Jyrki Laukkanen.”Leko on lento-ominaisuuksiltaan ja soveltuvuudeltaan Suomen oloihin parempi kuin Saab Safir. Laskelmien mukaan kone täyttää Ilmavoimien kovat vaatimukset”, kertoi koelentäjä, kapteeni Paavo Janhunen Helsingin Sanomille vuonna 1975. Koelento-ohjelman jälkeen Ilmavoimat tilasi Valmetilta 30 alkeiskoulukonetta, jonka nimeksi tuli Valmet L-70 Vinka. Eduskunta hyväksyi kyseisen lentokonetilauksen vuonna 1976. Ensimmäinen sarjavalmisteinen Vinka nousi ilmaan 29. joulukuuta 1979. Vinkalla yli 2 100 lentotuntia lentänyt Laukkanen lensi myös VN-1:n ensilennon joulukuussa 1979. Uusi konetyyppi korvasi Saab 91D Safir -kaluston.
Valmet L-70 Vinka -koneesta kehitettiin myös vientiversio, josta rakennettiin yksi prototyyppi. Kyseessä on Valmet L-70 Miltrainer (OH-VAA). Myöhemmin 1980-luvulla kehitettiin potkuriturbiinilla varustettu L-80 Turbo-Vinha (OH-VBB). Prototyyppi tuhoutui koelennolla 24. huhtikuuta 1985, jossa menehtyi Leko-70 -koneen ensilennon suorittanut everstiluutnantti Paavo Janhunen ja koelentoinsinööri Juhani Jääskeläinen. Turbo-Vinkasta kehitettiin viimeinen Suomessa sarjavalmistettu lentokonetyyppi Valmet L-90 Redigo. Koelentäjänä meritoitunut ja Ilmavoimien lentokoulutuksen uudistanut Janhunen ehti urallaan olla merkittävässä roolissa myös nykyisten Hawk-suihkuharjoituskoneiden hankinnassa. Insinöörieverstiluutnantti, koelentäjä ja diplomi-insinööri Jyrki Laukkanen sai vuonna 2024 lentokapteenin arvonimen. Vuonna 2024 ensi-iltansa sai myös Hullu mies tuo Laukkanen -dokumentti, joka kertoo Laukkasen uran lisäksi suomalaisesta lentokoneteollisuudesta. Leko-70 -protototyyppikone on varastoituna Suomen Ilmavoimamuseoon Tikkakoskella. Lue myös:
|
|||