Maailman ainoa Brewster 239 -hävittäjä pysyy Suomessa ainakin vuoteen 2028 - sopimukseen jatkoa

BW372_2Suomen Ilmavoimamuseossa Tikkakoskella esillä oleva maailman viimeinen Brewster 239 -hävittäjä (BW-372) pysyy edelleen Suomessa. Lainasopimusta Floridan National Naval Aviation Museumin (NNAM) kanssa on jatkettu edelleen ja se kattaa nyt ajanjakson toukokuuhun 2028 saakka. Hävittäjä on ollut Suomessa vuodesta 2007 lähtien ja alunperin laina-aika oli vain 3,5 vuotta.

Suomen Ilmavoimat oli alunperin liikkeelle paneva voima, joka sai Yhdysvalloissa positiivisen päätöksen Brewsterin lainaamisesta. Ilmavoimien rooli on ollut ensiarvoisen tärkeä, kun asiasta on keskusteltu ministeriötasolla.

BW372_upVarsinainen Brewsterin lainasopimus on nykyisen National Naval Aviation Museumin (NNAM, entinen NMNA) eli Floridan Pensacolan Merivoimien Ilmailumuseon ja Ilmavoimamuseon välinen sopimus. Kyseessä on siis  museoiden välinen lainasopimus, jossa ei makseta vuokraa. Laina-ajan jatkosta ei ole viime vuosina enää erikseen neuvoteltu, vaan NNMA on jatkanut laina-aikaa automaattisesti sopimuksen umpeutuessa.

NNMA ei ole luovuttamassa Brewsteria pois kokoelmistaan vaan pitää sen jatkossakin omilla listoillaan. Myös Ilmavoimamuseolla sekä Sotamuseolla on koneita, joita on sijoitettu ja lainattu eri paikkoihin. Vastaavalla sopimukselle ovat esillä mm. Tuulosen DC-2 Hanssin Jukka, Kauhavan Pyry PY-1 ja Stieglitz SZ-25 ja Puolaan Krakovaan lainattu CR.714  CA-556. Myös nämä koneet pysyvät jatkossakin suomalaisessa omistuksessa.

Uuden sopimuksen mukaan Brewster-hävittäjä on ilmavoimamuseossa seuraavat neljä vuotta eli toukokuuhun 2028 saakka. Aiemmin sopimusta on jatkettu kaksivuotiskausin.

BW371_istuinIlmavoimamuseon näyttelyssä esillä oleva Brewster 239 -hävittäjä lensi Suomen Ilmavoimissa jatkosodassa tunnuksella BW-372. Ilmataistelun päätteeksi hävittäjälentäjä Lauri Pekuri teki vaurioituneella koneella pakkolaskun Isoon Kolejärveen Venäjän Karjalassa kesäkuussa 1942. Ohjaaja selviytyi pakkolaskusta, ui rantaan ja käveli Suomeen. BW-372 upposi järven pohjaan 56 vuodeksi.

Hävittäjä-ässä Heimo Lammen aloitteesta suomalainen Timo Nyman ja venäläinen Vladimir Prytkov avustajineen etsivät 1990-luvulla neljä vuotta koneen uppoamispaikkaa ja paikansivat sen vuonna 1998.

Etsintähankkeen päätteeksi kyseinen Brewster löydettiin ja nostettiin Isosta Kolejärvestä vuonna 1998. Monien vaiheiden jälkeen hävittäjä päätyi lopulta Yhdysvaltain merivoimien ilmailumuseolle National Museum of Naval Aviationiin vuonna 2004.

Suomeen BW-372 saatiin NMNA:sta vuonna 2007 Ilmavoimien komentajan kenraali Heikki Lyytisen pyynnöstä juhlistamaan Ilmavoimiemme 90-vuotisjuhlaa. Tuolloinen sopimus oli kolmen ja puolen vuoden mittainen. Sittemmin sopimusaikaa on jatkettu useamman kerran.

ilmavoimamuseo_2Tikkakosken Ilmavoimamuseossa esillä oleva koneyksilö on maailman viimeinen Brewster 239 -hävittäjä. Sen konservointityö on tehty Suomessa ja kone on nykyisin siinä kunnossa, kuin missä se oli järvestä nostettuna noin 22 vuotta sitten.

Työ on saatettu loppuun National Museum of  Naval Aviationin hyväksymän suunnitelman mukaan. Erityispiirteenä ilmavoimamuseo painottaa vasemman korkeusvakaajan konservointia alkuperäinen siivekekangas säilyttäen.

Suomen Ilmailumuseoyhdistyksen mukaan Brewstereilla saavutettiin Suomessa yhteensä 477 ilmavoittoa. Aikanaan Suomen Ilmavoimat tilasi kaikkiaan tällaista 44 Brewster 239 -hävittäjää. Ne lähetettiin Yhdysvalloista Ruotsiin, jossa lähes kaikki koottiin Saabin tehtailla Trollhättanissa. Hävittäjätyyppi poistettiin ilmavoimiemme käytöstä vuonna 1948. MH