NTSB aloitti 787:n akkupalon tutkimukset

787_mikebauer_ntsbYhdysvaltain onnettomuustutkintaviranomainen NTSB on aloittanut Japan Airlinesin Boeing 787:n maanantaisen tulipalon tutkimukset. Koneen APU-turbiinin käynnistysakku kuumeni ja syttyi tuleen lennon jälkeen Boston Loganin lentoasemalla. Missään uudessa konetyypissä viat eivät ole mitenkään poikkeuksellisia, mutta sähköpuolen ongelmat voivat joskus olla hankalia ratkaista.

787-koneissa käytetään ensimmäistä kertaa matkustajakoneessa uudenlaisia litium-ioni - akkuja. Boeing on monin tavoin pyrkinyt varmistamaan niiden turvallisuuden. Akustoa käytetään sekä APU:n käynnistämiseen että koneen varavoimalähteenä.

Nyt tuleen syttynyt akku on japanilaisen GS Yuasan valmistama. Se on huoltovapaa ja painoon suhteutettuna kapasiteetiltaan kaksinkertainen aiempaan teknologiaan verrattassa.

Litium-ioni -akkujen ohella 787:n uutuuksia on kuparijohtimien osittainen korvaaminen alumiinista valmistetuilla. Boeing on myös ulkoistanut sähköjärjestelmien kokoonpanoa.

JA829J oli toimitettu JAL:lle 20. joulukuuta. Tokiosta Bostoniin suuntautuneelta 13 tunnin lennolta 008 laskeutumisen jälkeen matkustajat ja miehistö poistuivat normaalisti. Konetta siivottaessa ja tarkastettaessa sen sisällä havaittiin savua. Koneen APU oli käynnissä.

Paikalle hälytetyt pelastusyksiköt paikallistivat savun lähteen lämpökameralla. Sijainniksi selvisi takarungon alaosassa oleva laitetila, jossa on kytkentäpaneleja sekä APU:n akkupaketti.

Aluksi paloa sammutettiin hapen syrjäyttävällä, sähköpaloihin hyvin soveltuvalla Halontron-kaasulla. Akussa tapahtui jonkinlainen räjähdys siinä vaiheessa, kun pelastajat luulivat palon jo sammuneen.

Sammutustyö viimeisteltiin jauheella. Pahoin vaurioituneen akun ohella koneen rakenteita kärsi kuumuudesta noin puolen metrin säteellä.

Sammutukseen meni kaikkiaan 40 minuuttia yksikköjen saapumisesta koneelle. Yksi palomies sai tapauksen yhteydessä iho-oireita sammutusjauheesta.

NTSB on lähettänyt paikalle kolme tutkijaa, jotka nyt selvittävät palon syttymissyytä. Japanin onnettomuustutkintaviranomainen JTSB osallistuu työhön. Myös Boeing ja Yuasa luonnollisesti tukevat tutkimusta.

Boeingille palon syyn selvittäminen ja mahdollisen vian korjaaminen on erittäin tärkeää. Uuden konetyypin maineen ei haluta tahriutuvan.

Tilannetta tosin pahensi se, että heti seuraavana päivänä eli tiistaina JAL:n toinen 787 joutui niin ikään Bostonissa palaamaan gatelle rullauksen aikana ilmenneen polttoainevuodon takia. Noin 150 litraa lentopetrolia valui asematasolle.

Vuodon syyksi paikallistettiin avoimeksi jäänyt polttoaineventtiili. Kone pääsi matkaan neljä tuntia myöhästyneenä.

Tapauksilla ei ole mitään yhteistä, mutta ne ovat nostaneet 787:n otsikkoihin. Akkupalolla ei ole myöskään yhteyttä konetyypin aiempiin ongelmiin, jotka ovat olleet sähköpaneeleissa.

 

Lue myös: