Yhdysvaltain onnettomuustutkintaviranomainen National Transportation Safety Board kertoo edenneensä Boeing 787 Dreamliner -matkustajakoneen akun ylikuumentumisen tutkinnassa. Japan Airlinesin operoimassa koneessa havaittiin savua Bostonin Loganin kentällä 7. tammikuuta. Syyksi paljastui koneen APU-turbiinin ylikuumentunut litium-ioni -käynnistysakku. Konetyyppi laitettiin lentokieltoon sen jälkeen, kun ANA:n 787 oli tehnyt hätälaskun samalla tavalla savunneen akun takia. NTSB:n tutkijat ensin läpivalaisivat JAL:n koneen akun ja sitten purkivat sen. Ainakaan toistaiseksi ei ole löydetty selkeää syytä kuumentumiselle. Nämä tutkimukset jatkuvat ja niitä laajennetaan akun latausjärjestelmään, sähköjohtimiin sekä itse APU-turbiiniin. 787:n lennontaltiointilaitteiston analyysissä on selvinnyt, että akku ei missään vaiheessa ollut ylittänyt suunniteltua 32 voltin jännitettä. NTSB:tä avustavat Japan Transport Safety Board sekä Ranskan Bureau d'Enquêtes et d'Analyses pour la sécurité de l'aviation civile. Akun on valmistanut japanilainen GS Yuasa ja kokonaisjärjestelmästä vastaa ranskalainen Thales.
NTSB:n tiedote (englanniksi)
|
|||