Boom Supersonic XB-1 -yliäänikone esiteltiin - maakokeiden kautta ensilennolle vuonna 2021

RXB_1_revealBoom Supersonic esitteli 7. lokakuuta 2020 valmiin XB-1 -koelentokoneensa. Tavoitteena on kehittää siitä edelleen Overture-matkustajakone, joka tekisi maailmasta aiempaa saavutettavamman. Overturen on määrä palauttaa ylisooninen matkustajaliikenne ja jopa puolittaa nykyisiä matka-aikoja.

RXB_1_Blake_A"On kulunut yli puoli vuosisataa, kun meillä oli edellisen kerran suurempi harppaus nopeuden suhteen lentomatkailussa. Meillä on käytössä uudet materiaalit, kehitetty aerodynamiikka ja tehokkaammat moottorit. Nyt olemme tuoneet nämä teknologiat yhteen ensikertaa ja rakentaneet uuden sukupolven nopeamman lentokoneen. Olemme luoneet perustan ylisooniselle matkailulle, johon kuuluu nopeus, turvallisuus ja vastuullisuus", sanoi Boom Supersonicin perustaja ja toimitusjohtaja Blake Scholl rollout-tilaisuudessa.

Boom Supersonicin 150 työntekijän ryhmässä on kokemusta laajalti mm. Gulfstreamilta, SpaceX:lta, Nasalta ja Amazonilta. XB-1 on kuuden vuoden aikana tämän kaikkiaan yli 220 lentokone- ja avaruusohjelmassa kokemusta hankkineen väen työnäytös. XB-1 edustaa läpimurtoa ylisoonisen matkailun toteutumisessa.

"Koneen kehitystyössä on käytetty alumiinin sijaan hiilikuitua ja komposiittia. Tuulitunnelit ovat vaihtuneet tietokonesimulaatioihin ja suihkumoottori on kehitetty kokonaan uudella tavalla. XB-1 tuo uudet teknologia yhteen", sanoi Scholl.

RXB_1_noseXB-1 on ensimmäinen ylisooniseen nopeuteen yltävä yksityisesti kehitetty siviililentokone. Valmistajan mukaan kone käyttää uusiutuvaa polttoainetta jopa 80 prosentin seoksella. Koneella tavoitellaan 2,2 Machin nopeutta.

Hiilikuitukomposiittirakenteista koostuva reilut 21 metriä pitkä XB-1 (N990XB) on suunniteltu aerodynaamisesti ylisooniselle nopeusalueelle. Rakenne säilyttää lujuutensa ja jäykkyytensä suurissakin nopeuksissa ja rasituksissa.

RXB_1_cockpitDeltasiipinen rakenne parantaa myös hitaan nopeuden lento-ominaisuuksia. Koneen nokkaosa on suunniteltu pitämään virtaukset stabiilina eri nopeusalueilla. Vauhdin takaa kolme General Electric J85-15 -moottoria, jotka tuottavat 16kN työntövoimaa.

XB-1 -koelentokoneen ohjaamon suunnitteluun on panostettu ja koelentäjät ovat olleet mukana kehitystyössä. Takana on satoja tunteja inhimillisten tekijöiden huomioimista ja käytännön toimien huomioimista. Lentäjien työtä helpottaa myös kamerajärjestelmä, joka luo virtuaalisesti näkymän koneen etusektoriin. Se mahdollistaa hyvän näkyvyyden kiitotielle lähestymisen ja laskeutumisen aikana.

RXB_1_MojaveRollout-tilaisuuden jälkeen XB-1 -koelentokone aloittaa laajan maakoeohjelman ennen sen viemistä Kalifornian Mojaveen ensilentoa varten. XB-1 -koelentokoneen on määrä nousta ensilennolleen vuoden 2021 aikana.

Matkalla kohti XB-1 -koelentokoneen ensilentoa yhtiö jatkaa Overture-matkustajakoneen työntövoimajärjestelmän kehittämistä ja tuulitunnelikokeita rakenteen varmistamiseksi. XB-1 -koelentokoneen ylittäessä äänen nopeuden viimeistelee Boom Overturen tulevia ratkaisuja.

Overturet_rampillaOverturen loppukokoonpanolaitoksen on määrä valmistua vuonna 2022. Itse matkustajakoneen rollout-tilaisuus järjestetään suunnitelmien mukaan vuonna 2025.  Tätä seurausia noin kahden vuoden pituinen koelento-ohjelma, joka toteutettaisiin kuudella Overture-koneella.

Boomin mukaan matkustajalennot on määrä käynnistää vuonna 2029. Ylisoonisia lentonopeuksia käytettäisiin valtamerten yllä ja koneella nähdään tulevaisuutta yli 500 valtameret ylittävällä reitillä.

Blake Schollin visiona on mahdollistaa matkailu mihin tahansa maapallolla vain neljässä tunnissa ja sadalla taalalla. Japan Airlines on yksi, joka on mahdollistamassa tämän vision toteutumista. Boom Technologies tekee yhteistyötä myös Yhdysvaltain ilmavoimille tarjotakseen maan hallitukselle ylisoonisen matkustamisen vaihtoehtoa.

Lue myös: