Boom Supersonicille lupa ylisoonisiin lentoihin - XB-1 kiihdyttää yli yhden Machin vielä vuoden 2024 aikana

XB1_FF_ilmassaYhdysvaltain ilmailuviranomainen FAA on 16. huhtikuuta 2024 myöntänyt Boom Supersonicille luvan edetä ylisoonisille lennoille XB-1 -koekoneen koelento-ohjelmassa. Yliäänialueelle yltävä koelento on määrä suorittaa myöhemmin vuoden 2024 aikana Mojaven Black Mountainissa.

FAA on myötänyt XB-1 -koelentokoneelle (N990XB) kaikkien aikojen ensimmäisen SFA-erikoisluvan (Special Flight Authorization) ylittää koelennoilla yhden Machin lentonopeus.

Koelento-ohjelmaa jatketaan Black Mountainissa R-2508 Complex -harjoitusalueella ja ylisooniset koelennot on määrä toteuttaa korkealla R-2515 -ilmatilan yliäänikäytävässä. Sitä on käytetty laajasti tutkimustoimintaan ja ylisoonisten sotilaslentokoneiden operaatioihin. Kyseisen koelentoalueen vieressä sijaitsee myös China Laken Naval Air Weapons Station (NAWS) ja Edwardsin lentotukikohta.

XB-1 sai SFA:n tiukan tarkastelun ja ympäristöarvioiden perusteella. Lupa koskee myös seurantalentokonetta, joka valvoo koelennon suorittamista.  Boom Supersonic sai XB-1:lle SFA:n vain muutamia viikkoja koelentokoneen ensilennon jälkeen. XB-1 nousi ensimmäisen kerran taivaalla Mojavan Air & Space Portista 22. maaliskuuta 2024.

"XB-1:n onnistuneen ensilennon jälkeen odotan innolla historiallista ensimmäistä yliäänilentoa. Kiitämme FAA:ta sen antamasta tuesta ja mahdollistamisesta XB-1 -hankkeelle kohti ylisoonista matkailua", sanoi Boom Supersonicin perustaja ja toimitusjohtaja Blake Scholl.

XB1_FF_ohjaamoXB-1:n -koelento-ohjelma jatkuu nyt suoritusarvoalueen laajentamisella, jonka kautta varmistetaan suorituskyky ja ohjattavuus ylisoonisia lentoja ajatellen. Koelennoilla varmistetaan kaikkien järjestelmien toimivuus ja erityisesti värinäraja-arvot määritetään tarkasti. Suunnitelmissa on toteuttaa 10-20 koelentoa ennen siirtymistä yliäänilennoille.

Ensimmäisellä ylisoonisella koelennolla XB-1:n ohjaimissa tulee olemaan koelentäjä Tristan “Geppetto” Brandenberg. Hän lensi T-38 -seurantakonetta, kun XB-1 nousi ensilennolle. Geppettolla on 2500 lentotunnin kokemus 30 eri konetyypistä ja takana on yli 200 lentotukialuslaskeutumista. Hän koelensi myös F/A-18 Super Hornetin uusia järjestelmiä ennen niiden käyttöönottoa laivueissa.

Nyt XB-1 -koekoneella edetään kohti toista koelentoa, jonka aikana myös laskutelineet vedetään sisään. Suunnitelmissa on lentää 16 asteen kohtauskulmalla ja arvioida myös sivuluisuominaisuuksia.  Kolmannella koelennolla aiheena on värinäjärjestelmien toiminta aerodynaamisten ja inertiavaikutusten alaisuudessa.

Ylisooniselle lennoille aiotaan edetä rauhassa ja ensimmäisten kolmen lennon aikana on määrä saavuttaa Mach 1,2, Mach 1,2 ja Mach 1,3 nopeudet. Syynä tähän on rajallinen ilmatila, jonka aikana voidaan lentää tietyllä nopeudella vain joidenkin minuuttien ajan.

Lue myös: