Airbus Militaryn CASA C295 -kuljetuskone on tehnyt 21. joulukuuta ensilentonsa wingleteillä varustettuna. Koelento tehtiin valvontatutka-antennilla varustetulla AEW-prototyypillä. C295M-kone on myös Suomen Ilmavoimien käytössä kuljetuskoneena. Airbus Militaryn laskelmien mukaan wingletit parantavat koneen suorituskykyä niin nousuvaiheessa kuin matkalennolla. Niistä saadaan hyötyä myös operoinnissa korkeassa maastossa kuumassa ilmanalassa sijaitsevilta lentokentiltä. Myös kulutus ja siten lentotunnin hinta pienenee. Ensilentonsa winglet-kone teki 21. joulukuuta Sevillassa Espanjassa. Siinä käytettiin AEW-koneyksilöä (Airborne Early Warning), joka on 2011 varustettu ilmavalvontatutkan antennin koteloinnilla. Tutkaksi Airbus Military on valinnut israelilaisen Eltan AESA-tutkan. Nyt wingeletein varustettuna samalla koneella koelentoohjelmassa kertyvää tietoa analysoidaan. Saavutettujen hyötyjen perusteella päätetään, tarjotaanko niitä myös asiakkaille. Suomen Ilmavoimat hankki CASA C295M -kuljetuskoneita korvaamaan vanhenevaa Fokker F27 -kalustoa. Niiden rekisteritunnuksen alku on CC. Kaksi ensimmäistä toimitettiin Suomeen kevättalvella 2007 ja kolmas kesällä 2011.
|
|||