Dassault tuo markkinoille edistyneen Falcon 5X -liikesuihkukoneen

Dassault_5X_1Dassault Aviation esitteli Las Vegasin National Business Aviation Association -tapahtumassa suurimman ja edistyneimmän Falcon-liikesuihkukoneensa. Uusi 5X on kokonaan uuden sukupolven liikesuihkukone, joka on varustettu uudenlaisella ohjainjärjestelmällä, aerodynamiikalla sekä useilla muilla sotilaspuolen teknologisilla uudistuksilla.

Dassault esitteli uuden F-XWB- rekisteröidyn koneensa NBAA-tapahtumassa. Esillä oli myös matkustamon mockup. Erikoisuutena on kattoikkuna, joka tuo valoa koneen sisääntuloon.

Falcon 5X tarjoaa kokoluokkansa suurimman 1,98 metriä korkean matkustamon, joka tuo uudenlaista mukavuutta 10-11 tunnin lennoille. 28-ikkunainen matkustamo tarjoaa hyvät tilat 16 hengelle ja myös wifi-yhteyden nykypäivän tapaan.

Dassault_5X_2Matkanopeudella (long-range cruise) 0.80 Mach operoivan koneen kantama on 5200 merimailia eli noin 9630 kilometriä. Nopeudella 0.85M kantama jää 4750 mailiin.

5X:llä voi operoida suoria lentoja Los Angelesista Lontooseen, Sao Paolosta Chicagoon tai Johannesburgista Geneveen ja Pariisista Pekingiin. Dasaultin mukaan uusi kone tuo 50 prosentin polttoainesäästöt verrattuna kilpailijoihinsa. Moottorityypiksi on valittu Snecman uudensukupolven Silvercrest-moottorit.

5X:n siivissä on suora etureuna ja 33 asteen kulma runkoon nähden sekä ingtegroudut wingletit ensikertaa Dassaultilla. Kone kykenee flaperon-järjestelmän avulla myös jyrkkiin lähestymisiin hitaalla ja turvallisella nopeudella.

Honeywell varustaa 5X:n ohjaamon viimeisimmällä EASy-teknologialla sekä kehittyneimmällä säätutkalla, joka kykenee havaitsemaan turbulenssin entistä pidemmältä etäisyydeltä. Ohjaajien käytössä on viimeisintä huutoa olevat Elbit Systemsin HUD-näytöt, joiden avulla tilannetietoisuutta parannetaan huomattavasti sumussa ja pimeydessä. Uusi HUD-järjestelmä tuo ohjaajien käyttöön ensimmäistä kertaa maastitietokantaan perustuvat maastonmuodot infrapunanäkymään.

Ensimmäisen Dassault Falcon 5X:n rungon osien valmistus on jo aloitettu useilla yhtiön tehtailla Ranskassa sekä alihankkijoilla. Koneen ensilennon odotetaan tapahtuvan vuoden 2015 ensimmäisellä neljänneksellä. Tyyppihyväksyntää noin 45 miljoonan dollarin myyntihinnan omaavalle koneelle odotetaan vuoden 2016 loppuun mennessä.