De Havilland Aircraft of Canada Limited (de Havilland Canada) keskeyttää suositun Dash 8 -potkuriturbiinikoneen tuotannon. Valmistaja ilmoittaa tekevänsä tulevaisuuteen painotettuja investointeja organisaatioon, järjestelmiin sekä infrastruktuuriin kehittääkseen entistä parempaa Dash 8-400 -konetta nykyisille ja tuleville operaattoreille. Vallitseva tilanne ei mahdollistanut vahvaa lentokoneiden myyntiä, joten De Havilland Canada ei aio valmistaa uusia Dash 8-400 -koneita Downsviewin kokoonpanolinjastolta nykyisten vahvistettujen tilauksien lisäksi. Tuotantotauolla on vaikutuksia kaikkiaan noin 500 työntekijään. Vuoden 2020 aikana De Havilland Canada toimitti asiakkailleen 11 Dash 8-400 -konetta. Tilauskirjassa on tällä hetkellä 17 vahvistettua Dash 8-400 -koneen tilausta. Niiden jälkeen yhtiö ei siis ole jatkamassa konevalmistusta ns. whitetail -koneiden osalta. Nykyisen Donwsviewin tuotantolaitoksen osalta on voimassa vaatimus, joka liittyy vuonna 2018 toteutettuun kauppaan Bombardierin kanssa. Tuotantolaitos ja sen kiitotie on poistettava käytöstä vuokrasopimuksen mukaan vuoden 2021 aikana. Sopimusta on eri ehtojen mukaan mahdollista jatkaa vuoteen 2023 saakka. De Havilland Canadan nykyinen omistaja Longview Aviation Capital on kuitenkin tehnyt valmisteluja jättääkseen tuotantopaikan vuoden 2021 aikana. De Havilland Canadan mukaan Kanadassa on tarjolla useita erinomaisia vaihtoehtoja uudeksi tuotantopaikaksi ja se aikoo olla valmiina tarjoamaan uusia koneita, kun ala toipuu. Valmistajan tavoitteena on jatkaa lentokonetuotantoa aikaisimpana mahdollisena ajankohtana markkinakysynnän mukaisesti. De Havilland Canadan tuotevalikoimaan kuuluvat maailmanlaajuiset tukipalvelut Dash 8-100/200/300/400 -koneille sekä uusien Dash 8-400 -koneiden myynti ja valmistus. Kyseessä on 90-paikkainen potkuriturbiinimoottoreinen varustettu ns. regionaalikone. Q400 -koneen ensimmäinen versio nousi ilmaan jo vuonna 1983. Dash-koneita on toimitettu eri yhtiöille yli 1200 koneen verran. Asiakkaille tarjotaan edelleen 24/7 -tuotantotukea vuoden ympäri ja uusien IT-järjestelmien avulla pyritään vähentämäään Dash 8 -koneiden operointikustannuksia. Koneeseen kehitetään myös ratkaisuja ja muutoksia, jotka kehittävät siitä luokkansa parasta myös rahtikoneena taloudellisesti. Matkustajaversioihin on luvassa matkustamouuhdistusohjelma, jossa laajennetaan matkatavarahyllyjä. Kehitteillä on myös vastuullisia ratkaisuja sekä tuotannon kehittämiseen liittyviä toimia. Longview Aviation Capitalin hallussa on tyyppihyväksynnät ja tuotantoluvat De Havilland Twin Otter-ohjelmaan sekä DHC-1 - DHC-8- 400 -koneisiin sekä Canadair CL-215, CL-215T ja CL-415 palonsammutuskoneisin ja Shorts Skyvan, 360, 330 sekä Sherpa -koneperhettä. Valmistusta ja tukitoimia yhtiö tarjoaa Kanadassa Victorian, Calgaryn ja Toronton alueilla. Lue myös:
|
|||