Kanadalainen lentokonevalmistaja Bombardier virtaviivaistaa yhtiötä ja myy Q400-potkuriturbiikoneohjelmansa osana laajaa tuottavuusohjelman läpivientiä. Ilmailupuolelle jää jatkossa enää liikelentokone- ja osatuotanto, kun Cseries-ohjelma siirtyi yhteisyritykseen Airbusin kanssa jo aiemmin. Muutosten seurauksena yhtiöstä vähenee jopa 5000 työpaikkaa. Bombardier ilmoitti muuttavansa strategiaansa ja keskittyvänsä kasvumahdollisuuksiin liikennealalla, liikelentokoneissa sekä lentokoneen osien valmistuksessa. Qseries-potkuriturbiinikoneohjelma myydään ja samassa kaupassa menee kokonaisuudessaan myös de Havilland -tuotemerkki. Ostaja on Viking Air -konsernin tytäryhtiö Longview Aviation Capital Corporation ja hinta on noin 300 miljoonaa dollaria. Kauppojen toteuduttua koko de Havilland -tuoteportfolio on kymmenen vuoden jälkeen saman yhtiön eli Viking Air -konsernin hallussa. Se on valmistanut uus tuotantona DHC6 Twin Ottereita vuodesta 2007 lähtien. Ensivaiheessa Q400-tuotanto jatkuu nykyisellä paikalla Downsviewissä mutta Bombardier on jo myynyt tuotantolaitoksen ja alueet eteenpäin ja muutoksia tapahtunee tältä osin viimeistään vuonna 2021. Myös lentokoulutus- ja tekninen puoli kaupataan CAE:lle. Kaikkiaan myytävistä osista odotetaan saatavan jopa 900 miljoonaa euroa joiden myötä Bombardier saa joustoa talouteensa. Molempien kauppojen odotetaan toteutuvan vuoden 2019 toisella neljänneksellä. Yhtiön rakenteelliset muutokset vähentävät noin 5000 työpaikkaa eri puolilla organisaatiota seuraavan 12-18 kuukauden aikana. Tämän on määrä johtaa vuosittaisiin 250 miljoonan dollarin säästöihin vuoteen 2021 mennessä. Lentokoneiden osalta yhtiön lippulaivat ovat jatkossa Global-liikesuihkukoneet. Niistä uusimpana Global 7500 on saanut tyyppihyväksynnän Transport Canadalta ja FAA:lta. Konetyyppi otetaan käyttöön vuoden 2018 loppuun mennessä. Suurin versio on Global 8000.
|
|||