Demari-lehden mukaan Finnairin catering-palveluissa on suuria ongelmia, joiden syy on liian pieni miehitys. Nettilehden mukaan Finnairin cateringia hoitavan LSG SkyChefsin henkilöstön supistukset ovat johtaneet tiskattavien asioiden kerääntymiseen autokuormiksi varsinaisen tuotantoalueen ulkopuolelle. Kuormissa astiat homehtuvat. Demarin haastatteleman pääluottamusmiehen mukaan työntekijä ovat joutuneet käsittelemään homeisia astioita ilman suojaimia. Ulkomaalaiset yhtiöt ovat tarkastuksillaan vaatineet pesutehojen parantamista. Demarin uutisen mukaan pesutulosta on pyritty parantamaan kloorinkäytöllä ja työntekijöitä olisi tämän takia joutunut jopa sairaalahoitoon. Demari ei ollut tavoittanut Finnairin työsuojelupäällikköä kommenttia varten. LSG SkyChefs on pyrkinyt siirtämään työntekijäryhmän Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa työnantajaliiton alaisuuteen nykyisen Paltan sijaan. Muutoksen jälkeen alettaisiin noudattaa uutta työehtosopimusta, joka työntekijöiden mukaan laskisi palkkoja. Muutos on aiheuttanut eripuraa ja ulosmarsseja.
Finnair ja LSG Sky Chefs Group solmivat elokuussa 2012 kumppanuussopimuksen, jonka perusteella vastuu inflight- ja catering-palveluja tarjoavan Finnair Catering Oy:n toiminnasta ja päätöksenteosta siirtyi LSG:lle. Sopimuksen vuosihinta on kolme miljoonaa euroa. Yhtiö tiedotti sopimusjulkistuksen yhteydessä, ettei siirrolla ole vaikutuksia Finnair Cateringin henkilöstön työsopimuksiin tai -ehtoihin yhtiön määräysvallan siirtymisestä huolimatta. LSG Sky Chefs Group on maailman johtavia lentocatering-palveluiden tuottajia ja yhtiön omistaa Lufthansa. Kumppanuussopimuksen perusteella LSG:llä on oikeus ostaa Finnair Catering Oy:n osakekanta ennalta sovittuun hintaan sopimuskauden aikana.
|
|||