Euroopan lentoturvallisuusviranomainen EASA on vapauttanut Airbus Helicopters EC225 LP ja AS332 L2 Super Puma -helikopterit lentokiellosta. Kyseiset Super Puma -versiot astetettiin lentokieltoon huhtikuussa 2016 Norjassa sattuneen turman seurauksena. Lennot jatkuvat aiempaa tiukemman huolto-ohjelman noudattamisen myötä. Airbus Helicopters EC225 LP ja AS332 L2 Super Puma -helikoptereiden lentokielto johtui Bergenin saaristossa Turøyssa 29. huhtikuuta 2014 tapahtuneesta onnettomuudesta. Tuolloin Airbus Helicopters H225 Super Puma (EC225) -helikopteri on syöksyi mereen. Turmassa menehtyi 13 ihmistä. Syynä oli pääroottorin irtoaminen helikopterista päävaihteiston pettämisen takia. EASA vapautti kyseiset helikopterit lentokiellosta 7. lokakuuta mutta asetti operoinnille aiempaa tiukemmat vaatimukset uudella EASA AD:lla (Airworthiness Directive) eli lentokelposuusmääräyksellä. Julkaistun AD:n avulla halutaan eliminoida tietyntyyppisten päävaihdelaatikon osien käyttö ja ne on vaihdettava toisiin. Lisäksi uuden osan sallittu käyttöikä on puolitettu. Lentotoiminnassa on tehtävä lisätarkistuksia tiettyihin osiin päivittäin tai kymmenen tunnin välein. Näistä aiemmin täyttyvä on määräävä. EASA on seurannut tarkasti Airbus Helicoptersin analyyseja ja kokeita vastaavan turman tapahtumien estämiseksi jatkossa. Viranomainen tukee edelleen Norjan AAIB:n onnettomuustutkintaa. Airbus Helicopters H225 on Super Puma perheen viimeisin versio. Kaksimoottorisella 11-tonnisella kopterityypillä on lennetty kaikkiaan yli 4,3 miljoonaa lentotuntia. H225:n voimanlähteinä on kaksi Turbomeca Makila 2A1-moottoria, jotka antavat sille 141 solmun matkalentonopeuden ja 857 kilometrin kantaman. Viisi lapaisen pääroottorin halkaisija on 16.2 metriä. Kopteriin mahtuu kahden hengen ohjaamomiehistön lisäksi 19 matkustajaa. Airbus Helicopters uudelleenbrändäsi Eurocopterin tyyppimerkinnät vuoden 2015 aikana. Tuolloin entinen EC225LP muuttui tyyppimerkinnälle H225. Lue myös:
|
|||