Emirates sai laivastoonsa jo 116. nelimoottorisen Airbus A380-800 superjumbon. Toimituslennolla Dubaihin käytössä oli suomalaisen Nesteen valmistamaa uusiutuvaa lentopolttoainetta (SAF, Sustainable Aviation Fuel). Lähi-idän lentoyhtiöjätti Emirates aikoo jatkaa A380-koneiden käyttöä vielä pitkään ja vastaanottaa loppuvuoden aikana vielä kaksi jättikonetta. Emiratesin 116. Airbus A380 (A6-EVL) laskeutui Dubaihin lauantaina 5. joulukuuta. Lennolla koneen tankeissa oli polttoaineseos, josta uusiutuvan lentopolttoaineen osuuden oli valmistanut ruokaöljystä suomalainen Neste. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun Emirates käyttää A380-koneissaan biopolttoainetta. Nesteen uusiutuvan lentopolttoaineen käytöllä voidaan puhtaassa muodossaan ja elinkaarensa aikana vähentää kasvihuonekaasupäästöjä koko tuotteen elinkaaren aikana jopa 80 % fossiilisen lentopolttoaineen käyttöön verrattuna. Airbus on vuodesta 2016 lähtien tarjonnut asiakkailleen mahdollisuutta lentää toimituslennot biopolttoaineella. Mahdollisuutta on aiemmin käyttänyt ainakin SAS. Vaikka suuret nelimoottoriset koneet on monessa lentoyhtiössä koronapandemian seurauksena siirretty pääosin pitkäaikaissäilytykseen tai purettavaksi aikoo Emirates lentää niillä jatkossakin. Emirates vastaanottaakin joulukuussa vielä kaksi muutakin A380 -konetta. Airbus A380-koneet ovat olleet yhtiön lippulaivoja ja asiakkaiden suosikkeja jo 12 vuoden ajan. Emiratesin koneiden erikoisuuksia ovat mm. erillinen lounge-tila sekä suihkumahdollisuus. "A80 on ollut Emiratesille menestystarina, joka on näkynyt vahvana asiakaskysyntänä minne tahansa reitille kone onkin laitettu. Konetyyppi on myös auttanut meitä vastaamaan asiakaskysyntään ruuhkaisilla ja slottirajoitteisilla lentoasemilla sekä runkoreiteillämme", sanoi Emiratesin toimitusjohtaja Tim Clark. "Esittelemme lähikuukausina A380-koneissa Premium Economy -matkustajakokemuksen ja jatkamme investointeja maailmanluokan A380-tuotteeseemme. A380 tulee olemaan lippulaivamme seuraavan vuosikymmenen ajan ja koneita palautetaan reiteille matkustuskysynnän elpymisen myötä", jatkoi Clark. Emirates lentää tällä hetkellä A380-koneilla Kairoon, Ammaniin, Pariisiin, Lontooseen, Guangzhouhin, Manchesteriin ja Moskovaan. Lontooseen yhtiö lentää nyt jo neljästi päivässä A380-koneillaan ja Moskovaan päivittäin. Lisäksi Emirates on pandemian aikana käyttänyt A380-koneitaan rahtilennoilla. "Vastuullisuus pysyy korkealla Emiratesin agendalla. Seuraamme uusituvan polttoaineen kehitystyötä tarkasti ja odotamme aikaa, jolloin sitä voidaan tuottaa suuressa mittakaavassa ja kilpailukykyisellä hinnalla", kommentoi Clark matkaa kohti päästövähennyksiä. Emirates kuuluu Clean Skies for Tomorrow -ohjauskomiteaan ja tukee SAF-kehityshankkeita. Yhtiön käytössä on tarkka polttoaineenkäyttöä seuraava järjestelmä ja päivittäisessä käytösäs on erilaisia polttoainetta säästäviä menetelmiä kuten vajaamoottorirullaukset. Lue myös:
|
|||