Ensimmäinen E-Freighter on noussut ilmaan Brasiliassa São José dos Camposissa 5. huhtikuuta 2024. Kyseessä on ensimmäisen Embraer 190 -matkustajakoneesta rahtikoneeksi muunnetun koneen ensilento. Tällaiset P2F-ratkaisut (Passenger to Freighter) jatkavat Embraerin ensimmäisen sukupolven E-jet -koneiden elinkaarta toisella noin 10-15 vuodella. Embraerin koelentoryhmä suoritti E190F-rahtikoneella noin kaksituntisen lennon São José dos Camposissa. Lennon aikana suoritettiin laaja arviointi, joka jatkuu koelento-ohjelmalla ennen käyttöönottoa. Ennen ensilentoa koneyksilö oli läpäissyt jo maassa tehdyt paineistus- ja rahdin lastaamiskokeet. Tämän ensimmäisen E190F-koneen (N986TA, s/n:19000360) omistaja on amerikkalainen Regional One. Alunperin koneyksilö toimitettiin TACA Airlinesille vuonna 2010. Embraer modifioi parhaillaan myös toista matkustajakonetta, joka on ensimmäinen E195F-kone. Esimerkiksi Suomessa E-jet E190-koneilla lentää Finnairin osaomistusyhtiö Norra. Sen käytössä olevat 12 E190-koneet on otettu käyttöön joulukuusta 2006 lähtien ja viimeisin niistä on vastaanotettu vuonna 2011. Niiden elinkaari on kuitenkin edelleen jatkumassa matkustamouudistuksen myötä. E-Freighter -hankkeessa on mukaan maailmanlaajuisesti yli 40 kumppania ja yli 600 työntekijää on panostanut E-Freighterin kehittämiseen yli puoli miljoonaa työtuntia. P2F-muunnos tarkoittaa rakenteellisia muutoksia matkustajakoneversioon. Niitä ovat matkatavarahyllyjen poisto, uuden savuilmaisin- ja palosammutusjärjestelmän asentaminen sekä matkustamon lattian vahvistaminen ja rahdinkuljetusjärjestelmän asentaminen sekä uuden rahtioven asentaminen eturunkoon. Embraerin mukaan rahtikoneeksi konvertoiduissa E-jeteissä on käytettävissä yli 50 prosenttia enemmän rahtitilavuutta ja kolme kertaa enemmän toimintamatkaa kuin suurissa potkuriturbiinirahtikoneissa. Lisäksi operointikulut ovat 30 prosenttia pienemmän kuin kapearunkokoneissa. Embraer esitteli E190F ja E195F P2F-konversio-ohjelmat alkuvuodesta 2022. Tuolloin kerrottiin, että E190F-rahtikone voisi kuljettaa ylä- ja alakannella seitsemän ULD-pallettia eli noin 102,8 kuutiota rahtia, jonka paino olisi 10 709 kg. Suurempi E195F voisi puolestaan kuljettaa kahdeksan ULD-pallettia eli noin 118,1 kuutiota. Hyötykuormaa se voisi kuljettaa kaikkiaan 12298 kg. Nyt ensilennon jälkeen Embraer kertoo suurimman rakenteellisen hyötykuorman olevan 13 500 kg E190F ja 14 300 kg E195F-koneessa, kun rahtia on sekä ylä- että alakansilla. Embraer aikoo ottaa haltuun lentorahtimarkkinoita potkuriturbiinikoneiden ja suurempien kapearunkokoneiden välillä. Brasilialaisvalmistajan mukaan lentorahtimarkkinoilla olisi seuraavan 20 vuoden aikana tarve jopa yli 700 tämän kokoluokan rahtikoneelle. Brasilialaisvalmistajan tuotevalikoimassa on nykyisin tarjolla uudistetut E-Jet E2 -koneet, jotka esiteltiin vuonna 2013. Koneperheeseen kuuluvat E175-E2, E190-E2 ja E195-E2 -koneet. MH Lue myös:
|
|||