Embraerin viimeisin lentokonetyyppi E190F E-Freighter -rahtikonemuunnos on saanut tyyppihyväksynnän Brasilian ilmailuviranomaiselta ANAC:lta. Loppuvuonna rahtikoneelle odotetaan myös EASA:n ja FAA:n tyyppihyväksyntöjä. Kyseessä on ns. P2F-ratkaisu (Passenger to Freighter), joka jatkaa Embraerin ensimmäisen sukupolven E-jet -koneiden elinkaarta. Embraer esitteli tyyppihyväksynnän saanutta E-Freighteriaan Farnborough'n ilmailunäyttelyssä. Brasilialaisvalmistajan tavoitteena on jatkaa ensimmäisen sukupolven E-jet -koneiden elinkaarta vielä noin 10-15 vuodella sekä tuoda rahtilentomarkkinoille suorituskykyinen konetyyppi uuteen kokoluokkaan. Toinen päätavoite on korvata E-Freightereilla vanhentuvaa rahtikonekalustoa ja Embraerin mukaan lentorahtimarkkinoilla olisi seuraavan 20 vuoden aikana tarve jopa yli 700 tämän kokoluokan rahtikoneelle. P2F-muunnos tarkoittaa rakenteellisia muutoksia matkustajakoneversioon. Niitä ovat matkatavarahyllyjen poisto, uuden savuilmaisin- ja palosammutusjärjestelmän asentaminen sekä matkustamon lattian vahvistaminen ja rahdinkuljetusjärjestelmän asentaminen sekä uuden rahtioven asentaminen eturunkoon. Embraerin mukaan rahtikoneeksi konvertoiduissa E-jeteissä on käytettävissä yli 40 prosenttia enemmän rahtitilavuutta ja kolme kertaa enemmän toimintamatkaa kuin suurissa potkuriturbiinirahtikoneissa. Lisäksi operointikulut ovat 30 prosenttia pienemmät kuin suuremmissa kapearunkokoneissa. Embraerin mukaan suurin rakenteellinen hyötykuorma on 13 500 kg E190F ja 14 300 kg E195F-koneessa, kun rahtia on sekä ylä- että alakansilla. Ensimmäisen E190F-koneen (N986TA, s/n:19000360) omistaja on amerikkalainen Regional One. Brasilian ANAC:n myöntämän tyyppihyväksynnän jälkeen Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASA ja Yhdysvaltain ilmailuviranomaisen FAA:n odotetaan myöntävän rahtikoneella tyyppihyväksyntä kuluvan vuoden aikana. Seuraava vaihe tämän jälkeen on koneen rahtijärjestelmän tyyppihyväksyntä. Embraer julkisti E190F P2F-muunnoksen vuonna 2022. Ensimmäinen muunnostyön läpikäynyt koneyksilö nousi ilmaan huhtikuussa 2024. Esimerkiksi Suomessa E-jet E190-koneilla lentää Finnairin osaomistusyhtiö Norra. Sen käytössä olevat 12 E190-koneet on otettu käyttöön joulukuusta 2006 lähtien ja viimeisin niistä on vastaanotettu vuonna 2011. Niiden elinkaari on kuitenkin edelleen jatkumassa nykyisessä käytössä matkustamouudistuksen myötä. MH, HK Lue myös:
|
|||