Embraer esitteli tyyppihyväksynnän saanutta E-Freighteriaan Farnborough'n ilmailunäyttelyssä. Brasilialaisvalmistajan tavoitteena on jatkaa ensimmäisen sukupolven E-jet -koneiden elinkaarta vielä noin 10-15 vuodella sekä tuoda rahtilentomarkkinoille suorituskykyinen konetyyppi uuteen kokoluokkaan. Toinen päätavoite on korvata E-Freightereilla vanhentuvaa rahtikonekalustoa ja Embraerin mukaan lentorahtimarkkinoilla olisi seuraavan 20 vuoden aikana tarve jopa yli 700 tämän kokoluokan rahtikoneelle.
Embraerin mukaan rahtikoneeksi konvertoiduissa E-jeteissä on käytettävissä yli 40 prosenttia enemmän rahtitilavuutta ja kolme kertaa enemmän toimintamatkaa kuin suurissa potkuriturbiinirahtikoneissa. Lisäksi operointikulut ovat 30 prosenttia pienemmät kuin suuremmissa kapearunkokoneissa. Embraerin mukaan suurin rakenteellinen hyötykuorma on 13 500 kg E190F ja 14 300 kg E195F-koneessa, kun rahtia on sekä ylä- että alakansilla. Ensimmäisen E190F-koneen (N986TA, s/n:19000360) omistaja on amerikkalainen Regional One.
Embraer julkisti E190F P2F-muunnoksen vuonna 2022. Ensimmäinen muunnostyön läpikäynyt koneyksilö nousi ilmaan huhtikuussa 2024. Esimerkiksi Suomessa E-jet E190-koneilla lentää Finnairin osaomistusyhtiö Norra. Sen käytössä olevat 12 E190-koneet on otettu käyttöön joulukuusta 2006 lähtien ja viimeisin niistä on vastaanotettu vuonna 2011. Niiden elinkaari on kuitenkin edelleen jatkumassa nykyisessä käytössä matkustamouudistuksen myötä. MH, HK Lue myös:
|
|||