Maailman ensimmäinen kaupalliseen liikenteeseen tullut kaksimoottorinen laajarunkokone Airbus A300B1 -koelentokone (F-WUAB) nousi ilmaan Toulousesta 28. lokakuuta 1972. Tämä 50 vuotta sitten tapahtunut ensilento aloitti Airbusin menestyksen liikennelentokoneiden markkinoilla. A300B1-koelentokoneen ensilento viivästyi vuorokaudella, kun perjantaina 27. lokakuuta 1972 Toulousen sääolosuhteet olivat sumuiset. Lauantaina 28. lokakuuta sää oli aurinkoinen, mutta ennusteen mukaan oli olemassa riski liian koville tuuliolosuhteille ensilentoa ajatellen. Säätila arvioitiin kuitenkin riittäväksi ja ensilennolle annettin lupa. Historiallisen ensimmäisen koelennon miehistönä toimivat kapteeni Max Fischl, perämies Bernard Ziegler, koelentoinsinöörit Pierre Caneil ja Gunter Scherer sekä mekaanikko Romeo Zinzoni. Ensilento A300B1 -koneella kesti tunnin ja 25 minuuttia. Lennolla käytetty suurin nopeus oli 185 solmua ja koneella noustiin 14 000 jalan eli noin 4300 metrin korkeuteen. Lennolla käytettiin automaattiohjausta, liikuteltiin ohjainpintoja sekä käytettiin laskutelineitä sisään ja ulos. Ennen paluuta Toulousen sää muuttui tuuliseksi, kun Autan-tuuli voimistui ja puuskitteli Toulousessa. Kapteeni Fischl teki ensilennolla onnistuneen sivutuulilaskeutumisen. Ensimmäisen A300B1 (MSN1) -koneen valmistus käynnistyi syyskuussa 1969 ja se esiteltiin roll-out -tilaisuudessa 28. syyskuuta 1972 eli kuukautta ennen ensilentoa. Koelento-ohjelmaa varten rakennettiin toinen A300B1 -kone (MSN2). Kolmas koneyksilö (MSN3) oli Air Francen pyynnöstä tehty kehitysversio A300B2, joka oli ensimmäistä versiota 2,6 metriä pidempi ja mahdollisti 251 matkustajapaikkaa kahdessa luokassa. Seuraava versio A300B4 mahdollisti aiempaa pidemmät lennot. Kaikkien koneiden versiot kävivät läpi laajan koelento-ohjelman ja saivat tyyppihyväksynnän 11. maaliskuuta 1974. Airbus A300B -laajarunkokoneen ensimmäinen asiakas oli Air France. Myöhemmin tämän menestyneen ja innovatiivisen lentokoneohjelman A300B4-203FF -versio tuli tutuksi myös suomalaisille Karairin ja Finnairin väreissä. Kyseessä oli mullistava kahden ohjaajan B4-FF -versio. Suomalaismatkustajia lennätettiin näillä 308-paikkaisilla koneilla (OH-LAA ja OH-LAB) vuosien 1986-2004 aikana Finnairin ja Karairin väreissä. Vuodesta 1974 saakka valmistettua A300/A310 -koneperheen eri versioita valmistettiin aikanaan 821 koneyksilön verran. A300-koneiden perusrungosta kehitettiin myöhemmin lyhennetty A310- malli sekä venytetyllä rungolla A330- ja A340-koneet sekä A300-600ST Beluga -kuljetuskoneet. Ensimmäinen koelentokone MSN1 romutettiin jo vuonna 1974. Toulousen Aeroscopia-museossa on esillä MSN238, joka on maalattu ensimmäisen koneyksilön väreihin. Toinen valmistunut A300B1 -versio (MSN2) on vieraillut aikanan myös Suomessa ja Helsinki-Vantaalla Trans European Airwaysin väreissä (OO-TEF). Kyseessä on siis ainoa lentoyhtiökättöön päätynyt A300B1-versio. Tämä toinen koneyksilö romutettiin vuonna 1987. Nykyisin käytössä on edelleen yli 250 A300/A310 -konetta, joilla lentää 37 operaattoria. Näistä koneista 75 prosenttia on rahtikoneita. A300 on myös maailman kolmanneksi operoiduin rahtikonetyyppi. Yli 60 prosenttia koneista on neljällä operaattorilla, jotka aikovat lentää niillä vähintään vuoteen 2030 saakka. Vuonna 1968 A300 -konetta markkinointiin "alku jollekin suurelle" sloganilla. Nyt 50 vuotta ensilennon jälkeen Airbus on maailmanlaajuinen yhtiö, joka toimii viidellä eri mantereella ja valmistaa, kokoaa, myy sekä tarjoaa lentokoneiden huoltopalveluita. Päivitys 30.10. kello 19.02: Lisätty tieto A300B1 -koneen vierailusta Suomeen. Lue myös:
|
|||