Airbusin päivitetty kapearunkoinen A320neo on saanut tyyppihyväksynnän Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASA:lta ja Yhdysvaltain FAA:lta 24. marraskuuta. Ensimmäisenä tyyppihyväksynnän sai Pratt & Whitney Pure Power PW1100G-JM -moottoreilla varustettu versio. A320neo-koneen koelento-ohjelmassa koneen runkoa ja sen järjestelmiä vietiin eri tavoin normaalien toimintarajojen ohi, jotta sen lentokelpousuuskriteerit tulisi täytettyä menestyksekkäästi. A320neo-koneiden EASA ja FAA tyyppihyväksynnän mukaan A320neo katsotaan nykyisen A320ceo (current engine option) versioksi eli sitä voi lentää samalla tyyppikelpuutuksella kuin nykyisiä A320-koneita. Suurempien PW1100G-JM tai CFM International LEAP-1A -moottoreiden asentaminen ei muuta merkittävästi koneen lento-ominaisuuksia verrattuna nykyisiin CFM56 rai V2500 -moottoreihin verrattuna. Kaikkiaan kolme A320neo-koneperheen koelentokonetta lensi PW1100G-JM -moottoreilla yli 1070 lentotuntia noin 350 koelennonaikana. Koelentotunneista noin 300 lennettiin lentoyhtiön kaltaisessa operoinnissa, jotta koneen sujuvasta käyttöönotosta voidaan olla varmoja. Pratt & Whitney-moottorein varustettu A320neo on koko koneperheen ensimmäinen tyyppihyväksynnän saanut variantti. Seuraavaksi lähikuukausien aikana odotetaan tyyppihyväksyntää CFM-moottorein varustetulle A320neo-koneelle. Sen jälkeen perässä seuraavat A319neo ja A321neo -koneen molemmilla moottorivaihtoehdoilla. A320neo-perheen koneet on varustettu Airbusin Sharklet-siivenkärkievin sekä uuden sukupolven moottoreilla. Koneille luvataan 15 prosentin polttoainesäästöä nykykoneisiin verrattuna ja vuonna 2020 jo 20 prosentin parannusta uusien matkustamoinnovaatioiden avulla. Airbus on saanut vuodesta 2010 lähtien yli 4300 tilausta 75 asiakkaalta A320neo-koneista. Sen valtaama markkinaosuus on noin 60 prosenttia. Tutustu A320neo-koneisiin tarkemmin artikkelissamme: A320neo - neljän vuoden haudutus on resepti menestykseen Lue myös:
|
|||