Lockheed Martin on luovuttanut tilaajille jo yhteensä 2500 Hercules C-130 -kuljetuskoneen eri versiota. Saavutuksesta tekee vieläkin merkittävämmän se, että ensimmäiset C-130-koneet toimitettiin vuonna 1956 ja tyyppi on edelleen tuotannossa, tosin monin tavoin uudistettuna. Uusimman koneen sai Yhdysvaltain ilmavoimat USAF. Tasaluvun perjantaina 11. joulukuuta rikkoneen Herculeksen alatyyppi on HC-130J Combat King II. Sitä operoi 71st Rescue Squadron, joka kuuluu 347th Rescue Groupiin. Kone siirtolennettiin eilen Mariettasta Georgiasta samassa osavaltiossa sijaitsevaan uuteen kotitukikohtaansa Moody Air Force Baseen Valdostaan. HC-130J on tarkoitettu SAR-etsintä- ja pelastustoimintaan (Search and Rescue). Se soveltuu vastaavaan toimintaan myös taistelukentällä (CSAR, Combat Search and Rescue). Kone voi esimerkiksi tankata pelastushelikoptereita rahtitilan lisäpolttoainesäiliöistä. HC-130 operoi tyypillisesti pimeän vallitessa yönäkölaitteiden avulla. "Hercules palvelee ympäri maailmaa ja on monipuolinen työjuhta vailla vertaistaan", hehkutti Lockheed Martinin C-130 ohjelmaa vetävä varatoimitusjohtaja George Shultz 2500. koneen luovutustilaisuudessa. Prototyyppi YC-13 teki ensilentonsa 23. elokuuta 1954 (kuvassa). Yhdysvaltain ilmavoimat sai ensimmäisen Hercules-koneensa 9. joulukuuta vuonna 1956. USAF on tyypin suurin operaattori. Sillä on niin perinteisiä C-130-koneita kuin uudempia C-130J Super Herculeksia. Kun A-version potkureissa oli kolme lapaa, J:ssä niitä on kuusi. Ohjaamossa kellomittarit ovat vaihtuneet suuriin nestekidenäyttöihin. Herculeksen jyhkeä ulkonäkö sen sijaan on yhä entisensä. Konetta operoidaan 68 maassa ja maailmanlaajuinen laivasto on kerännyt yli 22 miljonaa lentotuntia. Hercules lentää Ruotsin, Tanskan ja Norjan ilmavoimissa. Uusinta C-130J-versiota käyttää 19 operaattoria 16 valtiossa. Herculesta on valmistettu erilaisina versioina noin sataan eri tehtävään. Koneilla huolletaan LC-130-suksivarustuksessa Etelämantereen tukikohtia ja sen WC-130-erikoisversiot lentävät hurrikaanien keskelle. Onpa kuljetuskoneesta rakennettu myös raskaasti aseistettu AC-130-tulitukiversio. Herculeksella on koemielessä toimittu myös lentotukialukselta. Koneesta on myös kaupallinen LM-100J-versio. T.T. Lue myös aiempia Lentoposti.fi -juttuja aiheesta: Tiukkaa puljaa nelimoottorisilla (video)
|
|||