Ensimmäinen suuremman maksimilentoonlähtöpainon (MTOW) omaava Airbus A330-laajarunkokoneon edennyt loppukokoonpanoon. Uusi 242 tonnin MTOW antaa lentoyhtiöille mahdollisuuden kasvattaa hyötykuomaa. Ensimmäistä konetta käytetään tyyppihyväksyntään vaadittavilla koelennoilla.
Samaan aikaan rakenteilla on toinen kone, joka toimitetaan ensimmäiselle asiakkaalle Delta Air Linesille ja otetaan käyttöön vuoden 2015 toisella neljänneksellä. “Ensimmäinen 242 tonnin A330 on loppukokoonpanossa vain kaksi vuotta ohjelman julkistuksen jälkeen, mistä olen erittäin ylpeä. Uusi versio on konkreettinen osoitus Airbusin tavasta tuoda innovaatioita käytäntöön vähitellen. Uutta versiota käytetään perustana tulevissa A330neo-koneissa”, sanoo Patrick Piedrafita, joka johtaa Airbusin A330-ohjelmaa. ”Uutta 242 tonnin A330:a käyttävät lentoyhtiöt voivat kuljettaa aiempaa enemmän kuormaa pidemmillä reiteillä ja hyötyä samalla koneen erittäin korkeasta, 99,4 %:n käyttövarmuudesta.” Ilman vastusta vähentävien aerodynaamisten ratkaisujen ja uusimpien moottoriparannusten ansiosta uuden 242 tonnin A330:n polttoaineen kulutusta on saatu vähennetty jopa 2 %. Koneella voidaan lentää 500 merimailia eli yli 900 kilometriä pidemmälle, mikä merkitsee 13‒15 tunnin matka-aikaa. Lue myös:
|
|||